FIFA Clearing House

FIFA Clearing House har til formål at centralisere og automatisere beregningen og udbetalingen af kompensationer, der opstår i forbindelse med spillertransfers. Tidligere var det op til klubberne selv at gøre krav på trænings- og solidaritetskompensationer, hvilket ofte resulterede i, at disse betalinger ikke blev gennemført. Ifølge FIFA's egne analyser blev kun ca. 20 % af de internationale kompensationer til træningsklubber rent faktisk realiseret.

Processerne og reglerne for FIFA Clearing House-ordningen fremgår af FIFA Clearing House Regulations.

Med FIFA Clearing House er målet at sikre, at disse kompensationer udbetales korrekt og rettidigt, så spillerens tidligere klubber kan få den økonomiske støtte, de har krav på i henhold til reglerne i FIFA’s Regulations on the Status and Transfer of Players.

Til illustration af forskellen mellem den gamle proces (til venstre) og den nye proces (til højre) kan henvises til denne grafik:

Photo 2

FIFA Clearing House

Med FIFA Clearing House gøres processen for håndtering af kompensationer markant mere effektiv og automatiseret, idet systemet automatisk beregner og udbetaler træningskomensation og solidaritetsbidrag til de klubber, der er berettiget til det.

 Når en spiller skifter klub og der betales en transfersum, oprettes et elektronisk spillerpas (EPP) i FIFA’s Transfer Matching System (TMS). Herefter sender forbundene alle registrerede data om spillerens klubhistorik ind til FIFA Clearing House.Formålet med denne vejledning er at forklare, hvordan FIFA Clearing House fungerer, og hvad klubber skal gøre for at opfylde deres forpligtelser og modtage de kompensationer, de har ret til.

Elektronisk spillerpas (EPP) og den efterfølgende proces

Kernen i FIFA Clearing House-ordningen er den automatiske oprettelse af det elektroniske spillerpas (herefter ”EPP”). Et EPP genereres automatisk af FIFA, når en transfer udløser kompensation. EPP’et fungerer som en central kilde til information og bliver tilgængeligt i FIFA’s Transfer Matching System (TMS).

(Se et eksempel på et EPP nedenfor).

Photo 3

Visning og behandling af aktive EPP’er i TMS

Alle aktive EPP’er er tilgængelige under fanen Player Passports i FIFA’s Transfer Matching System (TMS). Når et EPP er oprettet, gennemgår det herefter flere forskellige faser, som hver markerer status og næste trin i processen.

Fase 1: Pending

I den første fase, kaldet pending, oprettes EPP’et, og det konstateres, at der er identificeret en mulig kompensationsudløsende betaling.

Fase 2: Review (15 dage)

Den næste fase, review, varer 15 dage. I denne periode bliver forbund og klubber, som er inviteret til at deltage i EPP’et, bedt om at gennemgå de registreringer som er genereret automatisk. Det er også her, der er mulighed for for at:

  • Gøre indsigelse mod registreringer, hvis de mener, der er fejl eller mangler.
  • Tilføje oplysninger, hvis en periode eller klub ikke er korrekt registreret.

Indsigelser kan vedrøre forhold som:

  • Registreringsdatoer.
  • Træningskategori.
  • Spillerens status.
  • Registreringstype.

For at anmode om ændringer i EPP’et, skal man indsende den nødvendige dokumentation, f.eks. bevis på registrering, ansættelseskontrakt eller ITC (International Transfer Certificate). Klubber skal desuden uploade eventuelle waivers, hvis sådanne foreligger.

Endvidere kan forbund kontakte FIFA direkte for at anmode om at blive tilføjet til et EPP og klubber kan henvende sig til deres nationale forbund med en anmodning om at blive inkluderet i et EPP.

Dette sikrer, at alle relevante parter har mulighed for at blive registreret korrekt, inden beregning og udbetaling af kompensationer påbegyndes.

Photo 5

Fase 3: Validation

Når de 15 dage i review-fasen er udløbet, låses EPP’et, og FIFA gennemgår det for at kontrollere registreringerne og eventuelt beregne kompensationerne.

Fase 4: Completion

I nogle tilfælde kan et EPP blive låst op igen og få tildelt en ny frist. Dette kan ske, hvis der opdages fejl eller mangler i registreringerne, eller hvis et forbund har gjort indsigelse mod de oplysninger, der er registreret i EPP’et.

Fase 5: Approved

Når EPP’et er færdigbehandlet og alle relevante registreringer er bekræftet, ændres status til Approved. På dette tidspunkt vil FIFA automatisk sende en determination (afgørelse) og ofte også et allocation statement (fordelingsoversigt), til de kompensationsberettigede  klubber. Dokumenterne indeholder en beskrivelse af, om og i givet fald hvem der er berettiget til kompensation, og hvor meget der skal udbetales.

  • Klubber med TMS-adgang modtager disse dokumenter direkte fra FIFA.
  • Klubber uden TMS-adgang modtager dem fra DBU Jura.

Nedenfor ses tidslinjerne for sagsbehandlingen for hhv. træningskompensation og solidaritetsbidrag.

Photo 6
Photo 7

Compliance assessment:

For at en klub kan modtage den kompensation, de er berettiget til, er det nødvendigt at gennemføre en compliance assessment. Da FIFA Clearing House fungerer som en betalingstjeneste med banklicens i Frankrig, er FIFA Clearing House underlagt både EU- og fransk lovgivning, som indeholder strenge regler om anti-hvidvaskning. Derfor vil ingen kompensation blive udbetalt, før klubberne har gennemført og bestået deres compliance assessment.

I den indledende kontakt med klubberne vil FIFA Clearing House anmode om relevante oplysninger for at starte compliance assessment-processen. Det er vigtigt at bemærke, at DBU ikke har indsigt i, hvordan denne proces fungerer i praksis, og derfor bør klubber henvende sig direkte til FIFA ved eventuelle spørgsmål vedrørende compliance assessment.

Selve compliance assessment-processen er opdelt i to faser:

1. Risikovurdering

Klubberne bliver vurderet som enten høj eller lav risiko for hvidvaskning af penge, baseret på faktorer som geografisk placering og tidligere sager.

2. Due Diligence

Vurderingen af klubben vil blive udført på tre niveauer baseret på de indsendte dokumenter:

  1. Klubben som juridisk enhed
  2. Repræsentanter for klubben
  3. Den/de reelle ejere af klubben (UBO, Ultimate Beneficial Owner)

Nedenfor ses et skema, der viser de obligatoriske dokumentationskrav for hvert niveau i processen.

Photo 9

FIFA vil kun anmode om dokumentation via e-mail. Disse e-mails vil indeholde et link til en sikker, online onboarding platform, hvor klubber kan uploade de nødvendige dokumenter.

Klubberne bedes indledningsvist at oplyse følgende informationer:

  • Klubbens navn og forkortelse
  • Klubbens kontaktperson og kontaktinformation for FIFA Clearing House (FCH)
  • Klubbens adresse
  • Om klubben er et selskab eller en forening
  • Seneste omsætning
  • Kontonummer og IBAN
  • Klubbens CVR-nummer
  • ID på mindst to tegningsberettigede personer

Herefter skal følgende dokumenter oversættes til engelsk og uploades på platformen:

1. Certified copy of valid passport or ID for Legal Representative Notaargodkendt pas på klubbens tegningsberettigede person
2. Copy of extract of trade register of less than 3 months old or Certificate of incorporation or equivalent official document For eksempel registreringsbrev fra Skattestyrelsen
3. Articles of Association Foreningens vedtægter
4. Extract from the official UBO register Registrering hos Erhvervsstyrelsen
5. Company organizational chart including the ownership % between structures / legal entities Orginisationsdiagram
6. Latest fininacial statement Årsrapport for regnskab
7. IBAN/Bank account certificate or Bank statement (less than 3 months old) or Bank reference letter (less than 3 months old) of the club bank account  Kontoudskrift fra IBAN konto tilknyttet klubben

Nedenfor finder du en specifik oversigt over proceduren for indsendelse af dokumentation.

Photo 10

På baggrund af den gennemførte compliance assesment træffer FIFA en beslutning om, hvorvidt klubben skal accepteres eller afvises. Kun de klubber, der har bestået deres compliance assessment, vil være berettigede til at modtage kompensation gennem Clearing House.

Når alle parter har gennemført compliance assessment-processen, vil der blive sendt en betalingsnotifikation til den klub, der skal betale kompensationen. Den betalende klub skal derefter gennemføre betalingen til Clearing House inden for en frist på 30 dage. Betalinger, der modtages efter udløbet af denne 30-dages frist, vil blive pålagt en rente på 2,5 %, som skal udbetales til de berettigede træningsklubber.

Såfremt betalingen ikke modtages inden for 37 dage, vil klubben blive rapporteret til FIFA’s tvistløsningsorgan, Dispute Resolution Chamber, hvor klubben risikerer sanktioner for den manglende betaling.

Hjælp og yderligere information: 

FIFA’s regelsæt om Clearing House: FIFA Clearing House Regulations

FIFA’s bemærkninger til regelsættet: Explanatory notes on the FIFA Clearing House Regulations

FIFA’s vejledning til onboarding til FIFA Clearing House: Overview & guidelines for onboarding with FCH