Fodbold i fagidrætten
DBU tilbyder fire skræddersyede fodboldforløb målrettet de forskellige klassetrin og læringskravene i folkeskolens fagidræt.
DBU’s fodboldforløb til fagidrætten ligger sig på af ”Boldbasis og boldspil” - et af de fem idrætsområder i skolen.
Boldspilsundervisningen i folkeskolen skal efterleve helt specifikke færdigheds- og vidensmål inden for tre kompetenceområder på de forskellige klassetrin. Desuden afvikles idrætstimerne ofte på tværs af køn og på tværs af et hav af niveauer, forskelligheder og motivationsgrader.
DBU har udviklet fire boldspilsforløb med fokus på læring i mindre bevægelsesgrupper til alle niveauer. Hvert læringsforløb bygger på et gennemgående tema og indeholder hver fire lektionsplaner.
De fire forløb bygger på følgende didaktiske model (se også didaktik og pædagogik):
- Tema med en kort beskrivelse
- Undertema
- Klassetrin
- Færdigheds- og vidensmål
- Kompetenceområder (Alsidig idrætsudøvelse, Idrætskultur og relationer, Krop, træning og trivsel)
- Læringsmål
- Tegn på læring
- Evaluering
Indhold af forløb
Et undervisningsforløb består af fire dobbeltlektionsplaner. Tryk på det ønskede forløb for at se forløbsbeskrivelse med øvelser.
- Fodbold & motorikkens ABC 1.-2. klassetrin (kan tilpasses 3.-5. klassetrin)
- Fodbold & konkurrence 3.-5. klassetrin (kan tilpasses 6.-7. og 8.-9. klassetrin)
- Fodbold & samarbejde 6.-7. klassetrin (kan tilpasses 3.-5. klassetrin eller 8.-9. klassetrin)
- Fodbold & fysisk træning 8.-9. klassetrin (kan tilpasses 6.-7. klassetrin)
Online øvelsesbank og app
Øvelserne og undervisningsforløbene findes i DBU’s app og i Øvelsesbanken, som gør det nemt at dele med kolleger og elever.
Se også den didaktiske værktøjskasse.