Lærerne giver bolden op

Mens de nye 5. klasser møder ind på skolerne rundt omkring i Danmark, vil flere tusinde af dem opleve, at fodbold er kommet på skoleskemaet.

Video: Adskillige folkeskolelærere blev oplært i at bruge bolden



I løbet at de sidste to uger har 70 lærere været på skolebænken – eller helt konkret på grønsværen - hos Dansk Boldspils Union, DBU, for at lære, hvordan fodbold kan blive en central løftestang til at opnå det politiske krav om bevægelse, der ligger i skolereformen.

Det får 3000 5. klasses elever glæde af hen over det følgende skoleår.

”Med ’FIFA 11 for Health’ har lærere landet over fået muligheden for at bruge fodbolden som læringsredskab, hvor eleverne gennem leg med bolden tilegner sig sundhedsviden, bliver målbart sundere og opnår bedre trivsel,” lyder det fra Peter Krustrup, professor på Københavns Universitet, Center for Holdspil og Sundhed.

Flere skoler kommer med

Forsøg i pilotfaserne har vist, at eleverne bliver både sundere og klogere på sundhed samtidig med, at deres trivsel øges - uanset udgangspunktet. Konceptets fokus på småspil og boldøvelser har også vist sig effektivt til at inkludere de elever, der ellers ikke er så fortrolige med boldspil.

En af de lærere, der har været gennem forløbet er Henrik Greve fra Kertemindeegnens Friskole:

”Bolden er verdens bedste legetøj, og med ’FIFA 11 for Health’, får jeg faglige vinkler til både naturfagene og idræt. Og 9 ud af 10 af min elever vil med sikkerhed elske det.”

Det bakkes op af Liza Beck fra Vejen Skole:

”Det her er for alle, også de piger, der ikke går til boldspil. Særligt på grund af den vidensmæssige dimension.”

Og det er ikke kun lærere og enkelte skoler, der har set idéen i at bruge bolden. Blandt andre har Brøndby Kommune valgt at tilbyde det til samtlige skoler i kommunen.  

Den store succes har betydet, at kurserne fremover vil blive udbudt til op mod 500 lærere over de næste to år. De første 100 lærere er allerede booket ind til nye lærerkurser i januar.

’FIFA 11 for Health’ er udviklet af FIFA, Dansk Boldspil-Union og Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

Forløb for elever i 5. klasse består af 2x45 minutter over 11 uger, hvor 11 fodboldfærdigheder kobles til 11 sundhedsbudskaber, der lærer eleverne om sundhed, motion, kost og positiv tænkning.

Undervisningsforløb og materiale til lærere er gratis.

Konceptet blev sidste år testet på 25 klasser. Forskningsresultaterne viser, at eleverne uanset niveau øger deres sundhedsviden, sociale trivsel og ikke mindst deres fysiske sundhed.

FIFA forventer at bruge den danske model til at rulle konceptet ud i 30 vestlige lande frem mod 2019.

Vil du vide mere om projektet, kan du kontakte projektleder, Tina Enestrøm: tina@dbu.dk, 4326 2267

Log ind