Twitter: Bring it on!

Efter halvandet år på Twitter har DBU rundet 10.000 følgere. Et vigtigt redskab for at være i dialog med interessenter mener Andreas Kraul, DR-journalist og Christian Schultz, administrerende direktør hos kommunikationsbureauet & Schultz.

Den 3. september 2013 blev der udsendt et tweet, som mere eller mindre chokerede de danske sportsjournalister, fodboldfans og meningsdannere på detsociale medie:



DBU var (endelig) kommet på Twitter. Og at sparke tiltaget i gang med selvironi var ifølge DR journalist Andreas Kraul den helt rette måde for DBU:

”Jeg blev positivt overrasket. Det blev gjort med et glimt i øjet, hvilket var en fed måde at skyde det i gang på. Jeg synes, det var rigtig godt, at DBU kom på, og det er helt åbenlyst, at en organisation som DBU skal være på Twitter,” siger Andreas Kraul, som bakkes op af Christian Schultz, administrerende direktør hos kommunikationsbureauet & Schultz.

”Det var en positiv overraskelse, da DBU kom på Twitter - især efter Twitter-forbuddet. Det er et fantastisk værktøj for DBU til at komme i dialog med journalister og meningsdannere, som er dem, der dømmer DBU offentligt,” siger Christian Schultz og uddyber:

”DBU’s tilstedeværelse på Twitter viser, at DBU taler i øjenhøjde og er med på modtagerens præmisser. DBU bliver en del af dialogen og kan dermed sikre, at der ikke opstår misforståelser, for hvis DBU ikke selv stiller op, så er der andre, der gør det, og så bliver DBU glemt.”

Christian Schultz bruger netop DBU’s Twitter-profil til at tjekke fodboldforbundets officielle holdninger, når der opstår debatter om DBU på det sociale medie. 

”Twitter tvinger DBU til at være skarpe på deres holdninger, og det er sundt for DBU. Når jeg ser debatter om DBU, så tjekker jeg DBU’s profil for DBU’s officielle holdning. Før kunne der gå flere timer eller dage, før man hørte fra DBU, og så var overskrifterne skrevet, og løbet var kørt,” siger Christian Schultz.  
   
Som en af de journalister, der følger landsholdet tæt, bruger Andreas Kraul DBU’s Twitter-profil som et vigtigt arbejdsredskab.

”Jeg rejser med landsholdet, så meget af det, der bliver tweetet, har jeg set med mine egne øjne, og måske har jeg også selv tweetet det. Men jo mere info, jeg kan samle, jo bedre er jeg klædt på til mit job,” siger Andreas Kraul. 

Hvilket indhold mener du så, at DBU bør tweete?

”Det er vigtigt at bruge Twitter til at skabe merværdi og vise behind-the-scenes indhold. Et eksempel var billedet af Peter Schmeichel og Kasper Schmeichel, mens de stod på Wembley og tog et selfie. Tweetet var ikke relevant i forhold til kampen, men det viste en dagligdagshændelse, som blev bragt videre, og det er vigtigt, at DBU også viser den del. Det viser noget nærhed og umiddelbarhed,” siger Andreas Kraul. 

DBU har - indtil videre – forgæves forsøgt at få kontakt til fodboldforbundets følger nummer 10.000 for at sende vedkommende en signeret landholdstrøje.

Sammenligning

  Antal Twitter-følgere 
F.C. København   18.114
Brøndby IF  14.951
DBU   10.028
AaB   6.039
DHF (Dansk Håndboldforbund)   1.106
DIF (Danmarks Idrætsforbund)   339

Tal opgjort 8. januar 2015
 
 

Mens DBU’s Twitter-profil dækker alle hold og aktiviteter i organisationen, så kan fans, journalister og meningsdannere følge landsholdet specifikt på holdets Facebook-profil og Instagram-profil med henholdsvis 134.000 og 33.000 følgere.   

Fakta om DBU’s Twitter-profil:

Profilnavn: @dbufodbold

Antal følgere:

Den 3. september 2013 (lanceringsdatoen): 2.726 
Den 3. september 2014: 8.465
Den 8. januar 2015: 10.028 

Top 3 tweets (tweets med størst engagement):







Fakta om DBU’s følgere:

87 % mandlige følgere
13 % kvindelige følgere

Top 3 byer:

18 % af DBU’s følgere bor i København
6 % af DBU’s følgere bor i Aarhus
4 % af DBU’s følgere bor i Odense

Log ind