Ny højteknologisk uddannelse til elitespillere

DBU sætter for alvor uddannelse på dagsordenen og gør det nu sammen med VUC Storstrøm nemmere end nogensinde før at tage en uddannelse som elitespiller – uanset om du spiller i Danmark eller i udlandet. Det nye DBU-tilbud det første af sin slags.

Se mere om det nye uddannelsestilbud i videoen. Video: Allan Bjerreskov


Som elitespiller kan undskyldningerne være mange og udfordringerne store, når det kommer til det med at kombinere fodbolden og en ungdomsuddannelse – især når du som talentfuld U19-spiller rykkes op på klubbens førstehold – og både prioritet og rammer skifter.

Derfor har DBU nu i samarbejde med både klubber og VUC Storstrøm skabt et unikt og nytænkende teknologisk uddannelsestilbud bestående af HF-enkeltfag. Global Football Classroom skal ’samle’ de spillere op, der ikke lige har fået en ungdomsuddannelse endnu og som har svært ved at være en del af de eksisterende tilbud:

”Vi har i DBU en uddannelsesmålsætning om, at 95 procent af alle spillere i en årgang skal have en ungdomsuddannelse. Jeg håber derfor, at vi med det nye projekt formår at ramme de sidste spillere, men samtidig også får vist, at DBU laver noget nytænkning på et meget vigtigt område – et område hvor vi også har et socialt ansvar,” siger DBU’s uddannelsesansvarlig, Helene Pedersen.

Global Football Classroom samler spillere i et virtuelt klasseværelse, uanset om de spiller i Danmark eller i udlandet, og giver dem via et nyt højteknologisk setup mulighed for at følge op til tre fag fra august på fast definerede tidspunkter, eller når det passer ind spillerens fodboldkarriere.

Hun understreger, at Global Football Classroom ikke er tænkt som en erstatning for nuværende uddannelsestilbud, men som et supplement. Klubberne har således allerede et rigtigt velfungerende samarbejde med Team Danmark, uddannelsesinstitutioner og kommuner når det gælder U17- og U19 spillere.

Nytænkning med stor opbakning

Og det er en nytænkning, der får stor opbakning i de danske topklubber.

”Det har været altafgørende at klubberne har bakket op om at få dette projekt i gang. Det er klubberne som i høj grad sammen med os skal lægge linjerne og bakke op om dette ved at give de spillere, der har behovet, muligheden for at være en del af dette projekt,” forklarer Helene Pedersen.

For her ser man ofte flere spillere med store udfordringer med at få tid til en ungdomsuddannelse i hverdagen, eller har svært ved at komme tilbage på skolebænken, når karrierens efterår sætter ind - og det faktum, at tilbuddet er målrettet begge målgrupper giver både spillere og klubber muligheder, der ikke har eksisteret før:

”Udfordringen er ofte, når man får tilbudt en fuldtidskontrakt, så er man jo på den grønne gren - man forfølger sin store drøm. Man træner samtidig på nogle andre helt faste tidspunkter end tidligere, og det kan være svært at prioritere uddannelse. Tilbuddet her er så fleksibelt, at en spiller eksempelvis på sin ene fridag kan tage et enkelt fag og følge dette, og så er man jo i gang. Der er jo ingen tvivl om, at det er bedst hvis både fodboldkarrieren og uddannelse kan gå hånd i hånd,” lyder det fra Lars Hallengreen, der er uddannelsesansvarlig i FC Nordsjælland. Han mener samtidig at, det faktum at det kun er for fodboldspillere samt at der er tænkt i nye baner kan være en stor motivation:

”Jeg synes læringsmæssigt er det en kæmpe styrke, at man i dette projekt har mulighed for at interagere med andre elever og lærere i ’klasseværelset’ via chat dialog og elektroniske tavler – det gør det anderledes fra almindelig fjernundervisning. Det er en spændende nytænkning på området, som gør at man som spiller forhåbentligt vil være mere interesseret og motiveret for at blive en del af studiet,” vurderer Hallengreen.

Vigtigt at være en del af en klasse

VUC Storstrøm har igennem flere år kørt med et setup, hvor virtuelle klasseværelser har givet elever med en stor geografisk afstand mulighed for at tage en HF gennem projekt ’Global Classroom’. Det er denne ramme, der nu er videreudviklet på – og Martin Exner fra VUC ser det som en fantastisk mulighed for at kunne skabe en helt ny måde at tænke undervisningsmuligheder i.

”Jeg synes, det er et utroligt spændende og unikt uddannelsestilbud, som vi har fået skabt sammen med DBU. Det Global Football Classroom kan, er jo at give dem en chance for at deltage, der hvor de er og stadig være en del af en klasse og kunne være sammen med andre. Det er jo alt andet lige mere motiverende i stedet for, at man sender en opgave direkte til læreren. Her er der også lagt vægt på det sociale perspektiv, som både vi og DBU mener er utrolig vigtig i læringssituationer,” forklarer Martin Exner fra VUC Storstrøm, der leverer både undervisningsteknologien og lærerstab.

Selv om flere af de nye elever højst sandsynlig kender hinanden både fra fodboldbanen og diverse landshold, er det sociale aspekt også vigtigt. Derfor samles eleverne desuden fysisk tre gange om året til en ’bootcamp’ – både med et socialt og et fagligt udgangspunkt.

Hos DBU glæder man sig til at få sparket det nye tilbud i gang.

”Perspektivet er, at vi starter med tre fag, og efterfølgende vil der hvert halve år blive bygget yderligere fag på. Vi kan i princippet derfor starte med nye spillere, der har et aktuelt behov, hvert halve år,” slutter Helene Pedersen.

Tilmeldingen kan ske fra tirsdag den 6. maj.

Du kan se meget mere om Global Football Classroom i videoen ovenfor, hvor det unikke setup gennemgås og du kan læse mere om det nye projekt på DBU’s uddannelses side – www.dbu.dk/fodboldoguddannelse


Log ind