DBU vil være ’En Del af Noget Større’

En kampagne med budskabet ’En Del af Noget Større’ skal vise fodbolds betydning for blandt andet sundhed, social ansvarlighed og integration. Kampagnen vil pryde landsholdets trøjer i efteråret.


Foto: fodboldbilleder.dk


Store kendte danske virksomheder som Carlsberg, DONG, Arla og senest Danske Bank har i flere årtier prydet trøjer og træningstøj for det danske fodboldlandshold. 

Når Danmark onsdag den 3. september møder Tyrkiet, er det med et helt nyt budskab på trøjen – og med en helt ny stil fra DBUs side. På trøjerne vil der stå ’En Del af Noget Større’, som er DBU’s budskab til fans, samarbejdspartnere og det øvrige Danmark om, at fodbold på mange måder er en del af noget større. 

”Budskabet er et ønske om at fortælle om DBUs ansvar og betydning for det danske samfund – og samtidig invitere til debat og dialog om, hvordan DBU i endnu højere grad kan gøre en forskel i samfundet,” fortæller Claus Bretton-Meyer, der i marts tiltrådte som ny administrerende direktør i DBU: 

”Godt 400.000 danskere spiller fodbold eller er frivillige som trænere, dommere eller ledere – og dertil kommer de mange tusinde danskere, der følger de forskellige landshold eller ligaklubber. Men fodbold har også en stor betydning for arbejdet med sundhed, for venskaber og socialt samvær og for integration forskellige steder i landet. Vi ønsker tage ansvar for en del af de større samfundsmæssige opgaver og vise, at vi allerede bidrager til samfundet,” siger Claus Bretton-Meyer. 

”Med budskabet ’En del af noget større’ ønsker vi at fortælle, at fodbold er en del af et større samfund – og at vi gerne bidrager til det. Vi ønsker at vise en ydmyghed og samtidig, at vi er bevidste om det ansvar, DBU har i det danske samfund,” siger DBUs administrerende direktør.

Til venskabskampen mod Tyrkiet er det ikke kun træningstøjet, der kommer til at være platform for den nye fortælling. ’En Del Af Noget Større’ kommer også til at pryde kamptrøjen, og det er blot anden gang nogensinde, at landsholdstrøjen viser andet end et DBU logo. Normalt er det ikke tilladt at have budskaber på landsholdstrøjen, så det har krævet en speciel tilladelse fra det internationale fodboldforbund FIFA, fortæller Katja Moesgaard, direktør for DBU A/S.

”Det er et meget bevidst valg, at vi bruger A-landsholdet som platform for vores budskab. Vi vil gerne vise, at vi betragter de 11 spillere på banen, og de mange tusinder på tilskuerpladserne og foran tv-skærmene som en del af den samme fortælling om, at alle i fodbolden indgår i en fælles sammenhæng, og at vi dermed alle er en del af en større fortælling,” fortæller Katja Moesgaard. 

Det nye budskab – ’En Del af Noget Større’ – står også på en række af DBUs plakater for de næste par landskampe og vil også være en del af boldspilsunionens øvrige kommunikation og visuelle identitet fremadrettet. 

Om ’En Del af Noget Større’ 

En Del af Noget Større er DBU’s nye brand koncept, som er blevet løbende udviklet fra efteråret 2013 og frem til i dag og tilsluttet af DBU’s bestyrelse i sommeren 2014.

Det er en kærlighedserklæring til fodbolden, hvor fortællingen om DBU tager udgangspunkt i bredden - fra det frivillige arbejde med børn og unge til det allerhøjeste niveau inden for elitefodbold, og de følelser der vækkes, når en landsholdsspiller trækker den rød/hvid trøje over hovedet for første gang. 

Konceptet tager udgangspunkt i DBU’s rolle som den vært, der binder disse verdener sammen i et fællesskab, der giver mening for både spillere, fans og frivillige. Et fællesskab, hvor der er plads til store følelser, og hvor man finder en positiv udveksling mellem de forskellige aktører. Hvor man bygger bro mellem en forståelse af kampen, holdet og elitefodbolden – og den foreningstanke, der ligger til grund for både det frivillige arbejde og arbejdet med de forskellige instanser i dansk fodbold.

En Del af Noget Større skal underbygge fortællingen om, at den enkeltes udbytte af fodboldspillet er større og mere end blot selve spillet. Fodbold kan og bliver brugt til større samfundsmæssige udfordringer, såsom sundhed, integration, socialt samvær og inklusion med mere – både nationalt og lokalt. 


Log ind