8. og 9. klasse
Undervisningen for de ældste klassetrin er centreret omkring en videreudvikling af elevernes færdigheder ud i de tekniske og taktiske elementer. Som del af denne videreudvikling er planlægning og udvikling af opvarmning og fodboldaktiviteter.
Eleverne skal arbejde med anvendelse af faglige termer, og de skal kunne tage ansvar i spilsituationer både som deltager og fx i en dommerfunktion eller medhjælper-funktion. Eleverne opnår forståelse for centrale aspekter af fodbold, og at de kan udvikle og justere aktiviteter.
EMU – Danmarks læringsportal har opstillet færdigheds- og vidensmål for fodbold for de ældste klasser:
Fase 1
- Eleven kan beherske tekniske og taktiske elementer i boldspil
- Eleven har viden om samspil mellem teknik og taktik i boldspil
Fase 2
- Eleven kan udvikle boldspil
- Eleven har viden om spilkonstruktion
Gå på opdagelse i den didaktiske værktøjskasse og find DBU's anbefalede didaktiske og pædagogiske værktøjer til fodbold i skolen.