Lektion 2
Tidsplan
Emne | Varighed |
Opsamling fra forrige uge | 4 |
Sundhedsbudskab og ugens klap | 2 |
Opvarmning og aktivitet | 20 |
Diskussion | 10 |
Opsummering af ugens sundhedsbudskab | 3 |
Hjemmeopgave | 2 |
Afrunding og afslutning | 4 |
Opsamling fra forrige uge
Opgaven fra forrige uges lektion 2 var at tælle hvor mange forskellige farver, du spiste hver dag. Spørg eleverne ind til hvordan det har været, eksempelvis via nedenstående spørgsmål:
- Hvad var det højeste antal farver, du kom op på?
- Var der nogle dage, hvor du ikke fik spist mere end to forskellige farver?
Sundhedsbudskabet
- Træn med høj intensitet minimum 3x30 minutter om ugen - det hjælper til at forebygge
eksempelvis hjertekarsygdomme og sukkersyge. - Ved træning med høj intensitet vil det være svært at føre en samtale.
- Pulsen er meget individuel, men den højeste puls, du kan nå, er ca. 200 slag/min (maksimalpuls).
- Når du træner med en høj puls, skal den ligge over 170 slag/min.
- Hvis du går en tur, ligger den omkring 100 slag/min, og når du ligger ned eller hviler, vil den være mellem 50-75 slag/min.
Ugens klap
- I lektion 1 lærte vi, hvordan man kan lave overlap. I dag skal vi lære, hvordan man kan få
pulsen højt op. - Klap-klap, klap-klap-klap og råb: ”Kom i form”. Herefter løber I rundt i cirkel og giver hinanden high-fives.
Øvelse: Overlap firkant
I denne øvelse trænes overlapbevægelsen, mens eleverne bliver varmet op.
- Opstil en kvadratisk bane på ca. 10x10 meter med en kegle i hvert hjørne.
- Der skal være to elever ved mindst en af keglerne, og denne fungerer som startkeglen.
- Den forreste elev ved startkeglen begynder at løbe rundt om firkanten. Den første kegle passeres, og eleven stopper idet den anden kegle nås.
- Så snart eleven i løb passerer den første kegle, skal eleven her begynde at løbe rundt i samme retning, ligeledes indtil der er løbet to kegler fra udgangspunktet.
- På denne måde vil der hele tiden være to elever i gang med at løbe på samme tid, da eleverne aktiverer hinanden når de løber forbi.
- Når øvelsen har kørt i et par minutter, kan der tilføjes en fodbold.
- Eleven der starter øvelsen, vil modtage en bold i et overlap ved den første kegle der passeres, som skal dribles med videre og afleveres ved den anden kegle.
- Eleven ved anden kegle modtager bolden, og venter på at aflevere den til den næste elev, som kommer løbende forbi.
Øvelse: Grøftespil
- Lav baner på ca. 30x50 meter med et mål i hver ende og en zone (grøft) i hver side.
- Inddel eleverne i hold á fire-fem spillere.
- Øvelsen er et klassisk småspil, men der kan ikke scores, før bolden har været ude i én af grøfterne, hvor der skal laves et overlap af en medspiller.
- Til at starte med må der ikke være forsvarsspillere i grøfterne - senere kan man sætte én derud.
- Stop gerne øvelsen undervejs, og få eleverne til at måle deres puls (læs mere i
om pulsmåling i ’Informationsark uge 9’, som tilgås HER).
Variation
- Start evt. med at kaste bolden rundt, hvis eleverne har svært ved øvelsen.
Diskussion
Tal med eleverne om det at komme i form, eksempelvis:
- Hvor mange gange om ugen skal man træne med høj puls?
Svar: 3x30 minutter. - Hvorfor er det vigtigt at træne med høj puls?
Svar: Det har mange helbredsmæssige gevinster på hjerte, kredsløb, muskel- og knoglestyrke, og balance. - Hvordan ved man, at man træner med høj puls?
Svar: Det er svært at føre en samtale. - Fik du en høj puls under øvelserne i dag?
Opsummering af lektionens sundhedsbudskab
- Træn med høj intensitet minimum 3x30 minutter om ugen.
- Når man træner med høj intensitet, vil det være svært at føre en samtale.
- Pulsen er meget individuel, men når du træner med en høj puls, skal den ligge over 170 slag/min.
- Ønsker du som underviser at læse mere om anbefalinger for fysisk aktivitet samt måling af puls, kan du gøre det i ’Informationsark uge 9', som tilgås HER
Hjemmeopgave
- Mål din puls i løbet af dagen, f.eks. lige når du er vågnet, efter du er gået/cyklet i skole, når du sidder ned i skolen, når du er aktiv i frikvarteret, under fysisk fritidsaktivitet mv.