Lektion 1

Tidsplan

Emne Varighed (min.)
Opsamling fra forrige uge 3
Tildeling af rosepartnere 2
Opvarmning 10
Fodboldfærdighed: Boldkontrol 15
Småspil 10
Hjemmeopgave 2
Slutfløjt og afrunding 3


Opsamling fra forrige uge

Opgaven fra forrige uges lektion 1 var at øve driblinger. Spørg eleverne ind til hvordan det er gået med at løse opgaven. Eksempler på spørgsmål:

  • Hvor nemt/svært var det at drible rundt om forhindringerne?
  • Kunne du drible med begge fødder?
  • Hvad brugte du som forhindringer?


Tildeling af rosepartnere

  • Del eleverne op i par, så de hver har en rosepartner.


Opvarmning

  • Opvarmningen består af de seks øvelser, som går igen i alle ugerne.
  • Du kan se videoer af alle opvarmningsøvelserne HER

Fodboldfærdighed: Boldkontrol

Introduktion

  • I fodbold er det vigtigt at have flere spillere på midtbanen, som kan kontrollere både
    bolden og kampen ved at lave gode afleveringer til holdkammeraterne.
  • I denne lektion er der fokus på boldkontrol, som kræver, at man hele tiden er opmærksom
    på omgivelserne samt hvor ens holdkammerater er, således at man er i stand til at
    tage gode beslutninger.

Øvelse: Cirkeløvelse


Denne øvelse træner evnen til at kunne orientere sig og samtidig bevare boldkontrollen.

  • Halvdelen af eleverne skal danne en cirkel med en diameter på ca. 20 meter, og den anden halvdel skal stå inde i cirklen med en bold hver.
  • Som elev i midten skal man spille sin bold til en elev i ydercirklen, der stopper den og spiller den tilbage.
  • Derefter dribles videre, indtil man får øjenkontakt med en ny elev i ydercirklen, som der afleveres til.
  • Det er vigtigt, at eleverne øver sig i at kigge op mens de dribler rundt, så de holder kontrol over bolden, samtidig med at de får øjenkontakt til dem, de skal aflevere til.


Variationer

  • Når læreren fløjter/klapper, skal alle eleverne i midten træde på deres egen bold og derefter finde en ny bold.
  • Eleverne i ydercirklen spiller bolden tilbage uden at stoppe den først.
  • Eleverne i ydercirklen har to berøringer - eksempelvis en berøring med indersiden og
    derefter med ydersiden - inden de spiller bolden retur.
  • Eleverne i ydercirklen kaster bolden tilbage til eleverne i midten. Der kastes i lårhøjde,
    brysthøjde, eller hovedhøjde, og eleven i midten skal sørge for at få kontrol over bolden,
    inden den spilles videre.

Småspil: Scoringer i endezoner


Denne øvelse er et småspil, hvor der scores i endezoner frem for i mål

  • Opstil en bane på ca. 20x30 meter, med 3 meter brede endezoner i hver ende.
  • Det er kun det angribende hold, som må bevæge sig i endezonerne, så der må ikke være forsvarsspillere i disse.
  • Der scores ved at bolden spilles til en medspiller i en af endezonerne, som stopper bolden med foden. Herefter starter spillet igen så snart bolden spilles ud af endezonen.
  • Når bolden har været over midterlinjen, bestemmer det angribende hold frit, hvilken ende de vil score i.


Variationer

  • Hvis et af holdene fører stort, eller har bolden hovedparten af tiden, kan en ny regel
    være, at spilleren i endezonen i stedet skal spille til modstanderholdet, som skal forsøge
    at score i modsatte ende.
  • En anden variant kan være, at der ikke må scores i den samme ende to gange i træk.

Hjemmeopgave

  • Øv dig i boldkontrol hver dag. Lav kun én berøring før bolden spilles tilbage, enten op
    ad en mur eller til en medspiller.
  • I takt med at du bliver bedre, kan du træne din boldkontrol yderligere, ved at både dig
    og din medspiller bevæger jer mere, mens I spiller bolden frem og tilbage.