Børn og unge sætter tal på ’den gode træneradfærd’ i dansk fodbold
Dansk fodbold arbejder aktivt på at skabe de bedste rammer for børn og unge. En ny undersøgelse blandt 12.525 spillere i alderen seks til 19 år peger på, at børne- og ungdomstrænere generelt udviser en høj grad af motiverende adfærd.

Cirka 200.000 i alderen seks til 19 år spiller fodbold i mere end 1.500 fodboldklubber under Dansk Boldspil Union (DBU), og fodbold er således den mest populære, foreningsorganiserede idræt blandt børn og unge.
Under overskriften ”flere medlemmer” har DBU målsætningen om, at kvaliteten i børn og unges fodboldtilbud skal øge tiltrækning og fastholdelse af medlemmer. Samtidigt er målet at skabe verdens bedste rammer for de mindste. For fodbold skal være et trygt og sjovt sted at være barn.
Trænere spiller en afgørende rolle i børns og unges oplevelse af fodbold. Undersøgelsen, som er foretaget af Søren Bennike og Claes Madsen, DBU, samt Peter Elsborg og Glen Nielsen, Københavns Universitet, skitserer, hvad der kendetegner ’den gode træneradfærd’.
De 12.525 børn og unge er via DBU’s nationale medlemssurvey blevet stillet syv spørgsmål, som knytter an til henholdsvis motiverende træneradfærd og demotiverende træneradfærd.
Den motiverende træneradfærd er kendetegnet ved, at børn og unge oplever en træner, der opmuntrer til udvikling, sikrer spillerne en følelse af autonomi og understøtter fællesskabet på holdet. På den måde bidrager træneren i høj grad til fastholdelse fodbolden.
Analysen viser, at spillere på tværs af aldersgrupper og køn generelt vurderer trænernes motiverende adfærd som værende høj. Det udsagn, som spillerne er mest enige i, og som knytter an til motiverende træneradfærd, er, at ’træneren lader alle forstå, at de er en del af holdets succes’.
Omvendt er en demotiverende træneradfærd kendetegnet ved en resultatorienteret og kontrollerende tilgang, hvilket kan føre til mistrivsel og frafald. Det udsagn, som spillerne er mest enige i, og som knytter an til demotiverende træneradfærd, er at ’min træner giver mest opmærksomhed til de bedste spillere’.
Derfor er måling af træneradfærd vigtig
Børn og unge, der går til fodbold, oplever generelt set en motiverende træneradfærd, og analysen viser således et positivt billede. Med andre ord udviser de danske børne- og ungdomstrænere i relativ høj grad en motiverende adfærd.
Analysen peger også på forbedringspunkter, da tendensen er, at oplevelsen af demotiverende træneradfærd stiger i takt med spillerens alder.
Med undersøgelsen har dansk fodbold taget et vigtigt skridt mod at sikre de bedste rammer for børn og unge.
"Vi ved, at træneradfærden har betydning for fortsættelse med at spille fodbold. Og ved at måle på denne, kan vi også identificere, hvor man bør sætte ind for at skabe motiverende træneradfærd, som vil medføre øget fodboldglæde. Ved at spørge børn og unge og fortsætte målingerne, kan DBU og klubberne sammen skabe stærkere og motiverende fodboldmiljøer," fortæller Søren Bennike, Analyse- og forskningschef hos DBU, og henviser samtidigt til, at undersøgelsen peger på en række praktiske beskrivelser af træneradfærd, som vil skabe et trivselsfremmende og motiverende fodboldmiljø.
Dyk ned i tallene om motiverende træneradfærd her: