Ny kommerciel direktør vil udvikle nye indtægtskilder i DBU
Landshold, fodboldskoler og tværgående projekter har et stort kommercielt potentiale, mener Birgitte Mabeck, der er ny kommerciel direktør i DBU. Hun kommer med årelang ledelseserfaring fra blandt andet Røde Kors, ISS og SAP.
Dansk fodbold oplever i disse år rekordhøje medlemstal i klubberne, udsolgte landskampe og sportslig succes for både landshold og klubber. Dermed vokser også potentialet for endnu større kommerciel udvikling med stærke partnerskaber på tværs af dansk fodbold, fra børnefodbold og træneruddannelse til talentudvikling og de mange landshold.
Til at forløse potentialet har DBU ansat en ny kommerciel direktør, Birgitte Mabeck, der kommer med årelang ledelseserfaring i blandt andet Røde Kors, ISS og SAP, hvor hun har arbejdet med udvikling af kommercielle projekter og partnerskaber.
Stillingen som kommerciel direktør i DBU har været ledig siden efteråret og har haft et stort ansøgerfelt, heriblandt mange med meget stærke kompetencer. DBU's administrerende direktør Erik Brøgger Rasmussen glæder sig over den store interesse og over udsigten til få Birgitte Mabeck med på holdet i DBU.
"Dansk fodbold og DBU står et fantastisk sted med sportslig og kommerciel succes – og en række spændende år foran os med EM-slutrunder, stort fokus på pige- og kvindefodbold samt projektet Hele Danmarks Klubhus, der skal skabe nye, moderne rammer og kultur i hele dansk fodbold. Som ny kommerciel direktør skal Birgitte Mabeck være med til forløse det kommercielle potentiale for de mange projekter og sikre endnu flere indtægter, så vi fortsat kan investere i udviklingen af dansk fodbold, fra børnefodbold og træneruddannelse til talentudvikling og vores mange forskellige landshold," siger han.
Birgitte Mabeck er oprindeligt uddannet på University of Greenwich i London samt master i International Marketing og Økonomi og har siden taget en række efteruddannelser i digital marketing, ledelse og bestyrelsesarbejde. Fra 2001 til 2010 var hun VP Marketing i IT-koncernen SAP med ansvar for salg og marketing, fra 2012 til 2017 var hun CMO i Røde Kors, hvor hun var medansvarlig for en årlig indtjening på 200 mio. kr. gennem nye partnerskaber, kunde-klubber og andre tiltag. Senest har hun været Vice President i rengøringskoncernen ISS med ansvar for blandt andet sponsoratet af OL 2021. Hun er derudover medlem af bestyrelsen for Børnehjælpsdagen og OnlineFundraising.
Birgitte Mabeck glæder sig til arbejdet med DBU og dansk fodbold:
"Fodbold har en helt særlig værdi og sammenhængskraft – både i min familie og omgangskreds og i det danske samfund som helhed. Jeg glæder mig til at arbejde med at skabe flere og større partnerskaber for alle dele af dansk fodbold og særligt de dele, der i dag ikke har fået forløst det kommercielle potentiale. Med et stærkt samarbejde på tværs kan vi skabe nye partnerskaber – og nye indtægter til udviklingen af hele dansk fodbold," siger Birgitte Mabeck.
Birgitte Mabeck tiltræder den 24. april og bliver en del af DBU's ledelse.