At justere selv de mindste streger og linjer ved et traditionsrigt brand som DBU, hvis rød-hvide farve og genkendelige segl har kendetegnet fodboldorganisationen i over 120 år, er selvsagt ikke en nogen let opgave.

Alligevel har DBU i samarbejde med strategi- og designbureauet Urgent.Agency kastet sig over designopgaven, og har lavet den største justering til dato, siden det eksisterende DBU-logo af Thorvald Bindesbøll så dagens lys i starten af starten af 1900-tallet.

”Den nye visuelle identitet moderniserer det traditionelle og er bygget op af nogle faste grundpiller, der tager et tydeligt visuelt udgangspunkt i DBU’s hjerte – nemlig det traditionelle segl på brystet af nationaltrøjen. Det har været meget vigtigt for os, at opdateringen fastholder det, vi kender, men samtidig giver vores identitet et moderne løft, der tager os ind i en ny tid, der signalerer udvikling og bevægelse. Det synes jeg, vi er lykkedes med, og det håber vi også, resten af fodbolddanmark er enige med os i,” siger DBU’s kommunikationschef, Jakob Høyer.

 

En hyldest til kernen

Alle nye visuelle detaljer har på den ene eller anden måde ophav i Thorvald Bindesbølls oprindelige DBU-logo. Alle streger, prikker og linjer er derfor udviklet med baggrund i DBU-logoet, herunder også et dynamisk femte element og en ny specialtegnet DBU-font.

“DBU’s identitet manglede en rød tråd på tværs af brands og platforme. Med respekt for det ikoniske segl og DBU’s traditioner har den nye identitet nu fået et moderne løft, og er blevet lettere at tilgå for unionen, klubberne og landsholdene,” siger Benjamin Wernery, Head of Design hos Urgent.Agency.

Formålet med at justere på både streger, font og farver er desuden at tegne et både mere tidssvarende og moderne brand for DBU samt ikke mindst visuelt understøtte den nye samlede strategi for dansk fodbold. Derfor tager den opdaterede visuelle identitet sit naturlige udgangspunkt i det rød-hvide fællesskab og skal forsøge at bibeholde den grundlæggende nationalfølelse, som man møder, når man støder på DBU’s brand. At give et mere dynamisk, moderne og strømlinet look, og så at træde i baggrunden og lade billeder af vores helte i fodboldens økosystem træde frem.

 

For Danmark, for sammenholdet

I den opdaterede visuelle identitet lanceres der flere kampagnegreb. Eksempelvis ‘FOR DANMARK', der signalerer fællesskab, leg og en fælles ’tone of voice’, som er målrettet højtprofilerede kommercielle produkter såsom Herrelandsholdet, Kvindelandsholdet og DBU Fodboldskole.

Landsholdene fylder selvfølgelig meget, når man taler DBU. Men mest af alt handler identiteten og kommunikationen om glæden ved den lille runde om sammenhold og begejstring, om det lokale og selvfølgelig om Danmarks nationalsport – og ikke mindst alle de mange spillere, trænere og frivillige, der hver især udgør en del af noget større.

Den nye visuelle identitet har allerede fra februar være synlig, der hvor DBU og fodbolden er – fra stadions og landshold til DBU Fodboldskole og unionens mange sociale og digitale flader. Man kunne første gang opleve identiteten udfoldet i Parken den 23. marts, da Danmark spillede EM-kvalifikationskamp mod Finland.


Se også en lille animation om den nye visuelle identitet her. Video Urgent Agency