Debat: DBU gør allerede meget for kvindefodbold, men vi behøver hjælp udefra
Kvindefodbold er i rivende udvikling i Danmark. DBU investerer i talentudvikling og pigefodbold, men efterlyser større bidrag fra medier og flere nye sponsorer
Kvindelandsholdet viser sig frem ved VM for første gang i 16 år, og de har gjort god figur med en sejr over Kina, en meget lige kamp mod de engelske europamestre og nu også sejren over Haiti. Det er et landshold, vi alle bør være meget stolte af. Det er en samling af rigtig gode forbilleder både på og uden for banen for de mange unger piger, som spiller fodbold over hele landet.
Det er ikke overraskende for os, at kvindelandsholdet nu endelig er tilbage på den største scene i fodbold. Det er en af de mest talentfulde trupper, vi har haft, og vi har aldrig før investeret så meget i setuppet omkring landsholdet. Der er tilført adskillige specialister og opgraderet på trænerstaben.
Vores ambition er at arbejde for lige vilkår omkring begge A-landshold, og vi er rigtig godt på vej.
Når der tales om kvindefodbold, falder snakken ofte på penge. Det skete også i Informations leder »DBU bør satse mere på kvindefodbold« den 25. juli.
Her ville vi ønske, at lederskribenten havde sat sig bedre ind i alt dét, Dansk Boldspilunion, DBU, allerede gør for dansk kvindefodbold.
Stærke talentudviklingsmiljøer
I DBU ser vi gerne på en endnu bedre fordeling af pengene mellem kvinde- og herrelandsholdet. Det er dog også op til Spillerforeningen og spillerne på de to hold. Indtil videre har DBU, kvindelandsholdet og Spillerforeningen indgået en landsholdsaftale, som alle parter er meget tilfredse med.
DBU udbetaler honorar til de spillere, der udtages til landsholdene. Ud over det får spillerne en andel af de indtægter, der kommer fra billetsalg og kommercielle aftaler. I dag er indtægterne fra billetsalg og kommercielle aftaler meget højere for herrelandsholdet, men vi vil meget gerne bidrage til, at indtægterne stiger til kvindelandsholdet.
Vi er stolte af, at der i dag er 210 danske fodboldkvinder på kontrakt. Det var ét af målene, da vi lancerede den nye kvindeligastrategi i 2019. I gennemsnit skal der være ti kontraktspillere i hver Gjensidigeliga-klub fra sæsonstart 2023/2024. Det mål nåede vi for længst.
I DBU arbejder vi intenst på at forbedre hele kontraktområdet, så det sikres, at der er sammenhæng mellem spillerens løn og forpligtigelser.
I mere end ti år har der været mange krav til klubberne i landets bedste kvinderække. Det er for eksempel et krav, at man har licens for at spille i rækken. Det har været med til at sikre, at spillerne i rækken har de rette rammer til at levere på topplan. Højere lønninger bør være en klar ambition, men er næppe en løsning i sig selv. Dertil er driftsindtægterne i klubberne stadig for små.
Den store strategiske og økonomiske indsats frem til 2027 fra DBU ud mod klubberne handler om at skabe stærke talentudviklingsmiljøer, og vi har nedsat en kvindegruppe, der ser på hele økosystemet for piger og kvinder med ønsket om at skabe bedre vilkår både på og uden for banen.
DBU kan ikke fortsætte udviklingen alene
Kvindefodbold er også i rivende udvikling ude i breddeklubberne, hvor DBU’s seneste medlemstal viser, at vi aldrig har haft flere piger og kvinder, der spiller fodbold. Alene de seneste to år er der kommet knap 12.000 flere medlemmer.
Med indsatsen Get Movin’, som DBU, DBU Bredde, Kvindedivisionsforeningen og Nordea-fonden står bag, ønsker vi at skabe ligeværd mellem kønnene i fodboldens fællesskaber. Her er det klubberne, der er omdrejningspunktet, og det er vores mål, at 96 klubber er en del af indsatsen i 2026, hvor de i samarbejde med DBU’s lokalunioner skal løfte den samlede indsats for piger og kvinder.
Det går rigtig godt for kvindefodbold. Men skal vi fortsætte den flotte udvikling af dansk kvindefodbold, så kræver det hjælp udefra.
Vi kan ikke tvinge fans til at tage på stadion, men hvis fans virkelig ønsker, at kvindefodbolden i Danmark udvikler sig, så vil det være en stor hjælp at bakke op om det ved at tage på stadion til landskampe og kampe i kvindeligaen.
Vi kan ikke kræve, at virksomheder investerer mere, men med flere stærke partnere omkring vores kvindelandshold og vores kvindeliga kan vi fortsætte den udvikling, vi er i gang med.
Vi kan ikke tvinge medier til at øge fokus, men et øget fokus ville øge danskernes kendskab til kvindefodbold, og færre ville gå glip af alle de fantastiske øjeblikke, som det giver. Vi er dog rigtig glade for de medier, der viser interesse i vores kvindelandshold ved det igangværende VM.
Vi anerkender, at Danmark har været ramt af en gul feber, som har spredt sig fra de franske landeveje. Men vi håber, at flere medier kommer på banen på kort og lang sigt. Kvindelandsholdet bruger disse uger på at vise Fodbolddanmark frem på den flotteste måde, og vi håber, at det kan få endnu flere til at engagere sig i kvindefodbold.
Vi fortsætter vores strategiske og sportslige investering i styrkelsen af kvindefodbolden – og vi håber, at mange flere vil være med.
Debatindlægget er bragt i Information den 8. august 2023.