A46I8103

VM nærmer sig, og nu kan DBU og Carlsberg løfte sløret for den sang, der skal samle danskerne til fodboldfoldfesten herhjemme. Sangen hedder ’Skulder Ved Skulder’ og er lavet i samarbejde med Jarl-Friis Mikkelsen, Burhan G, Ankerstjerne, Nicolai Seebach og det nye band The Supernature. 

Den nye VM-sang er et godt eksempel på den holdånd, der betyder så meget på landsholdet. 

”Ligesom på Herrelandsholdet er vi bedst, når vi løfter i flok, og sammen med fansene er kunstnerne kommet i mål med et rigtig flot resultat. Det her er først og fremmest fansenes sang, og vi glæder os nu bare til slutrunden, hvor der forhåbentligt venter flere flotte resultater og en fodboldfest på dansk grund,” siger Martin Ramtung, Fankoordinator i DBU.  

Ligesom i 1986 med Re-Sepp-ten har danskerne kunnet bidrage til sangen med de ord og anekdoter, som de forbinder med landsholdet. Og det er især ord som fællesskab, sammenhold og Den Røde Mur, som er gået igen. Og de har også fundet vej til sangen.  

”Det har været fantastisk at være med til at skabe denne sang sammen med fansene og Herrelandsholdet. Vi har forsøgt at skabe en sang, der emmer af fællesskab og sammenhold, og det synes jeg, at vi i fællesskab er lykkedes med. Nu håber vi bare, at fans i alle aldre er klar til at skråle med på sangen,” siger Burhan G.  

De danske fans var de helt rigtige til opgaven, når det gjaldt om at skabe den helt rigtige følelse. 

”Det har været en sjov og udfordrende opgave at skrive en helt ny landsholdssang. Vi fik overvældende gode bud fra fansene og har brugt hele sommeren på at give sangen en retning, så den passer til tiden, er nem at synge med på og samler befolkningen. Landsholdet gav den gas under indspilningen, og nu glæder vi os bare til, at holdet løber på banen, så vi alle kan stå skulder ved skulder og støtte dem,” siger Jarl Friis Mikkelsen.  

I 1986 var Re-Sepp-ten med til at kickstarte Dodo and The Dodos musikkarriere, og i år har et helt nyt band også fundet vej til studiet. Det nye band The Supernature synger nemlig også med på sangen og spiller på samtlige instrumenter.  

34.000 fan-forslag  Efter Carlsberg lancerede hjemmesiden, hvor danskerne kunne sende deres bidrag ind, er det væltet ind med ord og anekdoter. 

”Vores mål var at etablere et forum, hvor danskerne kunne være med til at skabe sangen og komme endnu tættere på landsholdet. Vi har fået over 34.000 forslag, der på fineste vis sætter tanker og ord på, hvilken følelse og sammenhold vores allesammens landshold skaber. Som stolt sponsor kan vi ikke ønske os mere,” siger Jeppe Boel, Marketing Director i Carlsberg. 

Minimum halvdelen af overskuddet fra sangen går til Fodboldfonden, der står bag oplevelser for udsatte børn og deres familier.  

Musikvideoen og sangen kan høres her


For yderligere information kontakt venligst: 
Jacob Bülow Hansen, presseansvarlig, Carlsberg Danmark: 28942740, jacobbulow.hansen@carlsberg.dk  
Jakob Høyer, Kommunikationschef DBU – hoyer@dbu.dk