2021 blev et begivenhedsrigt år for Herre- og Kvindelandsholdet. Herrerne oplevede en EM-slutrunde på hjemmebane, mens Kvindelandsholdet med en række stærke resultater er tæt på kvalifikation til VM i 2023. Det var dog ikke kun på banen, at de to hold leverede. På sociale medier kunne de danske fans følge med under samlinger, kampe og ikke mindst livet som landsholdsspiller.

I alt har Kvindelandsholdet og Herrelandsholdets indhold på Facebook og Instagram genereret 500 millioner visninger i 2021. Det slår dermed sidste års rekord på 156 millioner for de to landshold samlet set. Den positive udvikling på landsholdenes sociale medier, glæder naturligvis Jakob Høyer, der er kommunikationschef i DBU:

”I vores kommunikation med alle vores landshold ønsker vi at skabe begejstring og inspiration blandt fans i alle aldre og alle dele af landet. Fodboldåret 2021 har givet et kolossalt boost i opbakningen på sociale medier, både til Herrelandsholdet og Kvindelandsholdet. På alle vores kanaler kommer fans tættere på spillerne, både på og udenfor banen,” siger Jakob Høyer.

Festen i Amsterdam
Den bedst præsterende video i 2021 på tværs af de to landshold er highlights fra Herrelandsholdets EM 1/8-delsfinalen i Amsterdam mod Wales. En kamp Danmark vandt med hele 4-0, og som bød på flere flotte scoringer fra blandt andre Kasper Dolberg, Joakim Mæhle og Martin Braithwaite. Videoen blev vist over 1,8 millioner gange

Se highlights her

Tomme stadions gav nye muligheder
Corona-nedlukningen betød, at mange fodboldkampe verden over måtte afholdes for tomme tribuner. Det resulterede i, at stemningen til kampene ikke var den sammen, men det gav dog de danske fans mulighed for at høre, hvad der bliver sagt under kampene.

I en video fra Nations League kampen mod England kan man høre, hvordan det er at spille på hold med Kasper Schmeichel. En video, der er blevet vist over 1,2 millioner gange.

Se videoen her

Harder hyldet på utraditionel manér
Kvindelandsholdet spillede også vigtige kampe i 2021, og en af dem, der har spillet mange af dem, er Pernille Harder. Hun rundede i løbet af 2021 sin kamp nummer 125 for Kvindelandsholdet.

Se hyldesten til Harder, der er blevet vist mere end 500.000 gange, her

  • Herrelandsholdets indhold på Facebook og Instagram genererede 462 millioner visninger i 2021. Det er en stigning på hele 288 procent sammenlignet med 2020.
  • Kvindelandsholdets indhold på Facebook og Instagram genererede 38 millioner visninger. Det tal var det samme i 2020.
  • Herrelandsholdet fik knap 16,3 millioner interaktioner på Facebook og Instagram, hvilket er en stigning på 462 procent i forhold til 2020.
  • Kvindelandsholdet har genereret 1,16 million interaktioner på Facebook og Instagram. En stigning, på 16 procent sammenlignet med året før.