Det bliver en sommer, fodboldglade danskere sent vil glemme. EM på hjemmebane i København, tilskuere på stadion og en stor rød-hvid folkefest rundt omkring i hele landet. Allerede nu oplever DBU stor interesse i Herrelandsholdet, hvor mange virksomheder og organisationer gerne vil være en del af sommerens helt store sportsbegivenhed.

 ”Landsholdet er alle danskernes landshold, og vi er rigtig glade for den store opbakning, vi oplever fra så mange rundt omkring i landet”, siger chefjurist i DBU, Maria Wamsler og fortsætter, ”Men vi oplever desværre også, at rigtig mange firmaer overskrider grænserne for, hvad man kan tillade sig markedsføringsmæssigt i forhold til den fodboldfest, der venter lige om hjørnet. Selv meget store virksomheder, med store og velassorterede marketingsafdelinger, misbruger DBU’s rettigheder og brand helt åbenbart, og det bliver vi nødt til at reagere på,” siger hun.

Heldigvis er der også rigtig mange, der retter henvendelse hos DBU for at høre, hvad der kan lade sig gøre uden at bryde rettighederne, når de vil støtte holdet. Det hænder dog stadig, at DBU’s rettigheder enten bevidst eller ubevidst bliver misbrugt.

Det er noget, der ærgrer kommerciel direktør i DBU, Ronnie Hansen:

”Antallet af krænkelser af vores rettigheder er omfattende på nuværende tidspunkt, her lige inden vi går i fuld EM-mani. Alene her til morgen, har vi været nødsaget til at sende skrivelser til et landsdækkende alarm-firma, en ølproducent, en bolcheproducent, en producent af "EM-pakker” og mange andre. Det kan blive en dyr fornøjelse og vi ønsker faktisk ikke at sende disse skrivelser ud,” siger han.

Svækker Fodbold Danmark
DBU’s rettigheder gør det muligt for DBU at indgå partnerskaber, som i høj grad er med til at drive alt fra de forskellige landshold - U16 og op efter, vores talentudvikling og vores børnefodbold. DBU’s og landsholdets partnere yder store bidrag hertil, og får netop til gengæld mulighed for at udnytte de rettigheder, som er kendetegnet for DBU og DBU’s Landshold.

Problemerne opstår, når andre virksomheder og brands uden aftale med DBU misbruger sådanne rettigheder, for eksempel landsholdstrøjer, landsholdene, spillerne, den kommende EM-slutrunde og andre relaterede ting til landsholdene eller DBU, som et startskud på deres kommende kampagner. Det er ulovligt og det svækker DBU’s mulighed for at indgå partnerskaber til gavn for hele Fodbold Danmark.

Skulle man være i tvivl om, hvorvidt det man laver, overtræder reglerne så kan man læse en detaljeret oversigt over reglerne lige HER