Rekordstor interesse for Herrelandsholdet på sociale medier
Det har været en mindeværdig EM-sommer med fodboldfester i hele Danmark, fire kampe i Parken og flere millioner seere foran tv-skærmene til de danske kampe. Men også på sociale medier har der været enorm interesse for at følge Herrelandsholdet.
1200 udgivelser. 320.000 nye følgere. Og over 361 millioner visninger. Der har været rekordstor interesse for at følge Herrelandsholdet på Facebook, Twitter og Instagram, hvor Herrelandsholdet har officielle profiler.
Her kunne fansene blandt andet se en video med Mathias Zanka, Martin Braithwaite og Joakim Mæhle ringe og invitere loyale fans med til kamp i Baku, mens der også har været mulighed for at se interviews og quizzer med spillere, fotos fra træninger og kampe, video fra fans og komme med i omklædningsrummet for at nævne et udpluk.
”Opbakningen til Herrelandsholdet har været kolossal under EURO2020, både på stadion, foran tv-skærme og storskærme, men også på sociale medier. Her kan fans komme tæt på spillerne til træning, kampe og livet i en landsholdslejr. Sociale medier giver fans mulighed for tæt kontakt med spillerne og de mange rekorder i brugertal viser den kæmpe interesse, der har været om Herrelandsholdet,” siger DBU’s kommunikationschef Jakob Høyer.
Mange nye følgere og god interaktion
Faktisk har landsholdets profiler på de sociale medier præsteret så godt, at de er blandt de bedste på tværs af alle lande, der deltog ved EM.
På Instagram er 203.095 nye følgere kommet til. Det giver en stigning i procent på 103 procent, hvilket er klart den højeste stigning i procent blandt alle EM-nationer. Aktuelt er der over 400.000 fans, der følger holdet på Instagram.
En anden målestok er den såkaldte interaktionsrate, som fortæller, hvor godt man rammer sit publikum med indhold, som de liker, deler eller bare interagerer med. Den fastsættes ud fra hvor mange af ens følgere, der interagerer med det indhold, man poster. Her var tallet på Instagram på 7,4 procent, hvilket er tredjehøjest af holdene til EM. I alt har der i EM-perioden været knap 600 opslag på Instagram.
På Facebook har 56.475 nye følgere meldt sig til, hvilket giver en stigning på knap 26 procent. Det er den højeste procentstigning blandt alle EM-lande.
På Facebook er interaktionsraten også godt med. Her er Herrelandsholdets interaktionsrate under EM på 2,58 procent, hvilket også er bedst af alle EM-lande.
- Samlet antal visninger af alt indhold under EM: 361.054.046 (58.735.494 under VM '18)
- Samlet antal nye følgere: 319.985 (62.680 under VM '18)
- Samlet antal interaktioner (likes, kommentarer, delinger etc): 9.987.582 (1.593.858 under VM '18)
Mikkel Damsgaard bedst på tværs af alle spillere under EM
Også hos spillerne har der været en god udvikling. Mikkel Damsgaard, der imponerede mange med mål og gode kampe for Danmark, er procentuelt den spiller ved EM, der har opnået den højeste stigning i antal følgere med 612 procent. Han har fået 90.479 nye følgere under EM.
Damsgaards interaktionsrate er også blandt de bedste under EM. Hans 83 procent er kun overgået af finske Joni Kauko.
Joakim Mæhle, Jens Stryger, Mathias Jensen og anfører Simon Kjær er også steget betragteligt i følgertal på Instagram målt i procent.
- Mikkel Damsgaard, 612 procents stigning, 90.479 nye følgere
- Joakim Mæhle, 193 procents stigning, 62.404 nye følgere
- Simon Kjær, 162 procents stigning, 445.157 nye følgere
- Christian Eriksen, 94 procents stigning, 1.939.786 nye følgere
- Mathias Jensen, 87 procents stigning, 11.907 nye følgere
- Jens Stryger, 86 procents stigning, 17.728 nye følgere