Reklame på ærmet bliver nu tilladt
Når fodboldsæsonen inden længe bliver skudt i gang, bliver det med nye muligheder for klubberne, der nu kan få en sponsor på ærmet.
Det er ingen hemmelighed, at sponsorer betyder meget for de fleste danske fodboldklubber rundt omkring i landet. De er med til at holde gang i klubberne, og hjælper dem med at udvikle sig. Derfor kan klubberne nu se frem til en ekstra hjælp. Det er nemlig lige blevet vedtaget af DBU’s bestyrelse, at det fremover er tilladt med en reklame på ærmet af spillertøjet.
Før i tiden, var det kun tilladt at have én fælles reklame for alle hold i en division, men nu bliver det altså muligt at have både en fælles reklame for alle hold i divisionen på højre skulder, og en individuel reklame på venstre skulder. Det er en regelændring, som formand i Divisionsforeningen, Thomas Christensen, ser som en naturlig udvikling, når man følger UEFA’s regler.
”Når vi vælger at åbne op for muligheden for at bære et individuelt sponsor-ærmemærke på kamptrøjen i 3F Superliga, NordicBet Liga samt i det nye 2. og 3. Division samt Kvindeligaen, så matcher vi udviklingen i UEFA’s regler på området. Samtidig giver vi klubberne en mulighed for at skabe nye partnerskaber eller knytte eksisterende partnere endnu tættere til klubben,” siger Thomas Christensen, formand i Divisionsforeningen.
Udvikler dansk fodbold
Den nye ændring af reglerne gælder både elite- og breddeklubber – piger og drenge, kvinder og herrer - fordi DBU’s bestyrelse ønsker at reglerne skal være ens i hele fodbold Danmark. Det giver blandt andet breddeklubberne nogle nye muligheder, hvilket Bent Clausen, næstformand i DBU, ser positivt på:
“De nye regler gør det nu muligt for mange af breddeklubberne at byde flere trøjesponsorer indenfor. De nye sponsorer er i længden med til at bidrage til udviklingen af breddeklubberne og dermed også dansk fodbold som helhed. Derfor er det selvfølgelig noget, vi ser positivt på,” fortæller Bent Clausen.
De nye regler betyder, at hold i alle de danske rækker rundt om i landet nu må have:
- En individuel reklame på max. 100 cm2 og max 12 cm høj, placeret på venstre skulder.
- Reklamemærket må ikke berøre hverken tøjfabrikantens logo eller ærmets design.
Den nye regel træder i kraft per dags dato
Du kan læse DBU’s reklameregulativ lige HER