Sommeren er en helt særlig tid – også i et fodboldperspektiv. Det er den tid, hvor alle de ekstraordinære fodboldoplevelser finder sted. Hos mange danskere er en fodboldsommer lig med en slutrunde, men sådan er det ikke for mange danske børn. Hos dem betyder sommeren, at det er fodboldskoletid i selskab med nye driblinger, venskaber og oplevelser.

DBU Get2 Fodboldskolerne slog i år rekord med det højest antal tilmeldte, der nogensinde har været i løbet af en sommer i de ti år, hvor de særlige fodboldskoler har eksisteret.

Bent Clausen, næstformand i DBU og medlem af DIF’s bestyrelse, er begejstret over, at DBU Get2 Fodboldskolerne hvert år trækker flere og flere børn i fodboldtøjet:

”Det er rigtig glædeligt, at vi hvert år får en masse børn ud og spille fodbold. Det er ikke kun motion og bolden, der er i centrum på fodboldskolerne. Det er mindst lige så meget fællesskabet, der bliver skabt mellem børnene. Den store succes på DBU Get2 Fodboldskolerne skyldes vores mange engagerede frivillige i landets fodboldmiljøer, som hvert år løfter opgaven eminent og giver børnene en unik fodboldoplevelse. Samtidig er det på sin plads at takke kommunerne og politikerne for deres store opbakning,” fortæller Bent Clausen.

Fodbold kan være et skridt på vejen mod integration
Udover at få en masse børn ud på landets græsplæner med en læderkugle, så er et af målene med DBU Get2 Fodboldskoler også, at det skal give børnene fra udsatte boligområder smag for det danske foreningsliv.

Fodboldoplevelser og foreningslivsaktiviteterne på fodboldskolerne kan være et godt springbræt til mulig integration, fortæller Bjarne Ibsen, professor og centerleder ved Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund på Syddansk Universitet:

”Integration sker ikke automatisk ved, at man blot mødes om en bold. Men fodbold er en udbredt og velkendt sport, som kan samle mange og skabe fælles oplevelser. Derfor er fodbold en god mulighed for at samle børn fra udsatte boligområder. Det er dog vigtigt at huske på, at det er det, der sker udenfor banen, der skaber integrationen, fortæller Bjarne Ibsen, hvorefter han fortsætter:

”Selve integrationen sker, når vi møder andre og stifter bekendtskab med andre kulturer. Derfor er DBU Get2 Fodboldskoler et godt sted at starte, men man skal hele tiden kigge på, hvordan man kan forbedre og optimere integrationen ude i nærmiljøerne.”

Og netop nærmiljøerne ser Bent Clausen som fodbolddanmarks helt store styrke:

”Det er netop derfor, at vi er så glade for det store arbejde, der hver dag bliver gjort ude i klubberne. Det er alle fra frivillige til foreningsledere, der skaber dét nærmiljø, hvor børnene oplever trygheden, samværet og fællesskabet – og det er jeg stolt over hver eneste dag,” slutter Bent Clausen.