UEFA-pris til Driblr
DBU hentede onsdag en særpris til UEFA Grow Awards i Riga for arbejdet med Driblr. Peru-videoen og #TheFriendlyGroup-kampagnen var også med i feltet om en pris, men ligesom til VM var det Kroatien, der løb med sejren i den kategori.
Dansk Boldspil-Union blev ved UEFA Grow-konferencen i Riga for at nytænke digital aktivering af medlemmer gennem Driblr-universet. Projektet var ikke oprindeligt blandt de tre nominerede i ’Participation’-kategorien, men blev alligevel tildelt en pris for kreativitet og innovation.
”Vi er meget stolte over prisen fra UEFA. Driblr har skabt en platform, hvor oplevelserne på banen bliver overført til et digitalt univers. Vi hører fra spillerne, at det giver flere lyst til at spille mere fodbold,” siger Kasper Sindt, der er chef for salg og kommercielle partnerskaber i DBU.
Der blev i indstillingen lagt vægt på, at DBU har imødekommet efterspørgslen fra danske fodboldspillere om at benytte data på en kreativ måde for at gøre det sjovere at spille fodbold.
Det er lykkedes at skabe interaktion med spillere på tværs af hele Danmark ved hjælp af blandt andet gamification og CRM (customer relationship management) – to kreative metoder til at skabe dialog med spillerne.
Fodboldpasset har i den forbindelse været en vigtig medspiller for at sikre korrekt data på alle personer i fodbold-Danmark og for at imødekomme EU’s persondataforordning, GDPR.
Forud for Grow Awards var DBU nomineret i Engagement-kategorien for videoen til Peru og den deraf følgende #TheFriendlyGroup-kampagne, der søgte at skabe fællesskab mellem fans på tværs af landegrænser i forbindelse med VM.
Det blev dog det kroatiske fodboldforbund med kampagnen #familyisborn, der løb med sejren. Det russiske fodboldforbund var den sidste nominerede i kategorien.
Læs mere om Driblr her.