KMD og DBU skyder nyt datapartnerskab i gang under VM

Til den kommende VM-turnering i fodbold bliver brugen af data for at optimere herrelandsholdets præstationer sat yderligere i system. It-virksomheden KMD er DBU’s nye officielle datapartner og skal som en af de første opgaver være med til at nedbryde og analysere de mange sportsdata, som det danske herrelandshold har til rådighed under slutrunden.

Hvis tilskuerne er fodboldlandsholdets 12. mand, så er data i dag den 13. mand. Data er blevet en helt afgørende brik i kampen om de sidste procenter, der kan gøre forskellen mellem succes og fiasko. Nu får det danske herrelandshold endnu mere datakraft i ryggen via et helt nyt samarbejde mellem DBU og den danske it-koncern KMD.

- Til VM fokuserer vi primært på monitoreringen af spillernes fysiske præstationer i træninger og kampe. Vi gør allerede meget i forvejen, men sammen med KMD vil vi prøve at udlede noget mere taktisk, som kan gøre os mere effektive i forhold til vores evalueringer og i forhold til vores forberedelser på modstanderne ved VM, siger Mounir Akhiat, præstationsanalytiker for A-landsholdet.

- Data bliver brugt på mange planer i professionel fodbold i dag, men der er fortsat et stort potentiale at indfri. En øget brug af data skaber et udvidet og bedre fundament af information til trænerstabene, som de kan bruge til at træffe beslutninger ud fra. Vi har indgået aftalen med KMD, da de har erfaringerne med at skabe de analytiske redskaber, man har brug for, når man arbejder med store mængder af data, siger Jesper Lind Andersson, kommerciel direktør i DBU.

Også hos KMD ser man frem til samarbejdet.

- I KMD har vi mangeårig erfaring med at bruge vores datamæssige kompetencer inden for det private erhvervsliv og i den offentlige sektor. De seneste år har vi øget vores opmærksomhed mod sportens verden, der har lignende interesser og ambitioner om konstant at effektivisere og optimere præstationer. At vi nu gennem samarbejdet med DBU har mulighed for at hjælpe vores landshold med at forbedre deres resultater, er for os helt fantastisk og meget spændende, siger Helle Huss, direktør for KMD Business.


Log ind