’Læs med landsholdet’-bøger giver penge til skoleprojekter

Christian Eriksen, Kasper Schmeichel og Andreas Christensen har i dag uddelt 10 x 10.000 kroner til projekter med skole og fodbold. Pengene kommer fra overskuddet af bogserien ’Læs med landsholdet.’

I begyndelsen af 2017 udkom letlæsnings-serien ‘Læs med landsholdet,’ der skulle hjælpe børn med at lære og læse og samtidig bringe dem helt tæt på deres fodboldidoler både på herre -og kvindelandsholdet.

Bogserien har solgt så godt, at landsholdsspillerne, Forlaget Carlsen og DBU er gået sammen om at uddele ti puljer af 10.000 kroner til skoleprojekter, der har brugt fodbold på en kreativ eller begavet måde i undervisningen. De ti vindere fik i dag overrakt pengene af landsholdstrioen Kasper Schmeichel, Christian Eriksen og Andreas Christensen i landsholdslejren i Helsingør.  

Blandt de vindende skoleprojekter er tre elever fra 7.x på Pilegårdsskolen i Tårnby, der har lavet en fodboldskole i frikvarteret for elever på mellemtrinnet, og helt selv står for koordinering og øvelser. Der er også Lundergårdskolen i Hjørring, som har sat gang i et projekt i skolens SFO for at præsentere fodbold for piger. 

Kommunikationschef i DBU, Jakob Høyer, er begejstret for at kunne belønne skoleprojekter, der kombinerer skole og fodbold på en lærerig måde både fagligt og socialt. 

”Det er dejligt at se eksempler på alle de positive ting, fodbold kan gøre i skolen – om det så er i skolegården eller i klasselokalet. Vi er super glade for at kunne belønne de her skoleprojekter,” siger Jakob Høyer.

I de foreløbig otte bøger fortæller landsholdsspillerne Christian Eriksen, Kasper Schmeichel, Andreas Christensen, Pierre-Emile Højbjerg, Jannik Vestergaard, Yussuf Yurary Poulsen, Nadia Nadim og Pernille Harder om, hvordan de begyndte at spille fodbold, hvordan det er at spille på landsholdet, og hvad der foregår i kulisserne, når landsholdet er samlet. Der er desuden to nye bøger på vej i serien med EM-sølvvinderne Katrine Veje og Sanne Troelsgaard. De udkommer begge snart. 

”På Carlsen er vi først og fremmest stolte over at, Letlæsningsserien ’Læs med landsholdet’ har hjulpet så mange danske børn med at knække læsekoden ved at komme tættere på nogle af landets største fodboldprofiler, og vi er ekstremt glade for, at overskuddet fra bøgerne nu skal ud og arbejde i ti fede projekter med skole og fodbold” siger Forlagschef på Carlsen, Christian Bach.  

Læs mere om bogserien 'Læs med landsholdet' her

De 10 vindende skoleprojekter


Bakkegårdsskolen - Akademiet Fodbold Fulton (Gentofte) 
Bakkegårdsskolen har med Akademiet Fodbold Fulton integreret fodbold i skoledagen både sportsligt og fagligt. Skolen bruger eksempelvis sporten i undervisningen ved at lære geometri gennem måling af skudvinkler med kæmpe vinkelmåler på fodboldbanen. 

Lundergårdskolen i Hjørring 

Lundergårdskolen har startet et projekt i samarbejde med den lokale forening Lundergård IUF for at præsentere fodbold for piger.

Teresa Hald - SFO Strandmølleskolen (Assens)

Privatskolen Strandmølleskolen har brugt fodbold til at styrke samarbejdet med Ebberupskolen på Vestfyn.   

Bækkegårdsskolen (Stenløse)

Bækkegårdsskolen arbejder med at integrere det sociale element, som fodbold kan skabe på trods af diverse diagnoser og andre individuelle forskelligheder. Det giver selvtillid til mange fagligt svage elever.

Pilegårdsskolen 7.x, Fodboldskole i frikvarteret (Tårnby)

Tre elever i 7.x på Pilegårdsskolen er ved at lave en fodboldskole i frikvartererne for 4.-6.klasse. Eleverne står selv for hele projektet med koordinering, øvelser osv. 

Mike Isaksen & Hanne Sand Smed, Dueholmskolen (Nykøbing Mors)

Lærerne Mike Isaksen og Hanne Sand Smed fra Dueholmskolen giver fodboldpiger på skolen en fantastisk og lærerig træning. Det har hele syv elever skrevet i deres nomineringer af de to lærere. 

Kasper Højlund, Korsager Skole (Brønshøj)
Kasper Højlund, der er klasselærer i 2Y på Korsager Skole, har formået at skabe et sammenhold og en fodboldgejst hos klassens drenge, så de nu spiller på samme hold i Husum Boldklub. Drengene ser nu hinandens styrker; er man sej til det boglige, kan man have noget at lære på fodboldbanen og vice versa.

Thorning Skole – Inklusionscenter 

Thorning Skole har ved at bruge fodbold aktivt både i og uden for skolen givet eleven Wilhelm og andre elever med specielle behov en hverdag fyldt med smil og glæde. 

Høje Kolstrup Skole (Aabenraa): Jesper Qvist og Kim Holm 

Jesper Qvist og Kim Holm fra Høje Kolstrup Skole træner 9. klasse til at komme langt i Ekstra Bladets skolefodboldturnering og har samlet hele skolen – 450 elever og 50 lærere - til at støtte holdet.

Stine Gajda, Horslunde Realskole (Lolland)

Stine Gajda, der er skoleleder på Horslunde Realskole, gør meget for både fodboldpiger- og drenge i skolen. Hun er samtidig meget involveret i foreningslivet hos de mange mindre klubber på Lolland. 

Log ind