Kære topchefer i dansk erhvervsliv.

Har I fulgt med i fodbold på det seneste? Så ville I vide, at kvindefodbolden er i rivende udvikling:

I Danmark har vi flere kvindelige fodboldspillere end både mandlige og kvindelige håndboldspillere. Og kvindelandsholdet har muligheden for at få samme folkelighed, som vi så det med ”jernladies” i 90´erne.

Mediedækningen er øget markant. Ved det seneste kvinde-VM blev finalen mellem USA og Japan den mest sete fodboldkamp i USA´s historie. Herhjemme har DR de seneste to år vist det danske kvindelandsholds EM-kvalifikation med en flot stigning i seertallene. Til sommer tordner landsholdets stjerner frem på skærmen direkte fra EM i Holland som det 15. bedste hold i verden. Tusindvis af tv-seere vil have deres øjne på Pernille Harder, Nadia Nadim og Line Røddik, som alle sammen til daglig spiller i de bedste ligaer i verden.

Alligevel er erhvervslivets investeringer 99% koncentreret om herrefodbold.

 

Det er tid til forandring – synes I ikke?

For piger og kvinder elsker fodbold, og kærligheden er gengældt fra fans, erhvervsliv og medier i flere og flere lande, fordi sporten appellerer til en interessant og købestærk målgruppe i et marked, hvor der lige nu – og særligt i dag på kvindernes internationale kampdag – bliver sat en dagsorden, der hele tiden udvikler sig.

I et partnerskab har erhvervslivet en oplagt mulighed for at indskrive sig i den dagsorden. Det handler om mod, forandring og bundlinje.

Mod er der masser af i Sverige. Det svenske kvindelandshold har netop valgt at udtrykke sig med skarpe budskaber og holdninger på ryggen af deres kamptrøjer. Her kan man i den grad tale om at sætte dagsordenen over sig selv.

Og der er masser at tage af, hvis man som erhvervsmand eller –kvinde vil gøre sig gældende i udviklingen, som ikke kun handler om et sponsorat på en trøje. Klubber som Arsenal og Manchester City har for længst set mulighederne, og det engelske fodboldforbund øger sammen med erhvervslivet investeringerne i kvindefodbold, fordi det giver mening. En undersøgelse fra England viser, at forældre i langt højere grad betragter kvindelandsholdsspilerne som rollemodeller for deres børn sammenlignet med herrerne.

Så når du ser Messi på banen i aftenens Champions League-kamp, så send tanker mod Portugal, hvor kvindelandsholdet spiller bronzekamp ved Algarve Cup – det uofficielle VM. Vi sender kampen på DBU TV, fordi vi ønsker at promovere de kvinder, der til sommer trækker landsholdstrøjen over hovedet til EM. Uden en hovedsponsor, fordi I ikke har fået øjnene op. Endnu.