Fodboldpiger hylder kvinder i ny kampagne
Fire pigespillere fra sjællandske fodboldklubber har som en del af projekt Pigernes stemme lavet en video, der skal sætte fokus på kvinders forhold verden over.
Video med fodboldpiger indleder lige nu ny kampagne for kvinderettigheder. Foto: UM
I forbindelse med kvindernes internationale kampdag kickstartes kampagnen ”IDeliver” i dag. DBU har bidraget til kampagnen med en kort video med fire fodboldpiger fra Ølstykke FC og Sundby Boldklub.
Videoen er produceret i samarbejde med Udenrigsministeriet og indeholder budskaber om hvordan fodbold som sport kan bidrage til bedre forhold for kvinder og piger. Budskaberne, der kan opleves i videoen nedenfor, er en del af arbejdet i DBU´s projekt Pigernes stemme, der udføres i samarbejde med TrygFonden.
Ifølge projektmedarbejder Anja Kouly Lethin er kampagnen en god mulighed for at få opmærksomhed på hvordan man også i sportens verden stadig kæmper med ulige forhold for piger og drenge:
”Med videoen understøtter vi budskabet om, at der er behov for en øget opmærksomhed på pigerne i fodbolden, som udgør den største andel af medlemmer i aldersgruppen 13-18 år. Vi vil gerne have endnu flere medlemmer, og det kræver, at vi kan gøre det mere attraktivt for både nye og eksisterende medlemmer. Med #Ideliver er vi kommet godt fra land med det arbejde,” siger Anja Kouly Lethin.
Kampagnen ”IDeliver” leder hen mod konferencen Women Deliver, som i år afholdes i København den 16-19 maj. DBU kommer til at bidrage med flere events og arrangementer frem mod konferencen. Du kan følge med på siden ”Pigernes stemme”.
Du kan se videoen her.