Klubber yder stor indsats mod økonomiske lovovertrædelser

De danske divisionsklubber arbejder målrettet for at forhindre overtrædelser af de økonomiske regler og bestemmelser i dansk fodbold, fastslår direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.



De danske divisionsklubber arbejder målrettet for at forhindre overtrædelser af de økonomiske regler og bestemmelser i dansk fodbold, fastslår direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen



Det fastslår Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen, efter at Fodboldens Disciplinærinstans, har afsagt kendelse i en sag om Middelfart G&BK, hvor den fynske klub bliver fratrukket 12 point i den nuværende og 12 point i den kommende sæson samt idømt en bøde på 200.000 kroner. Det sker for overtrædelse af DBU’s amatørbestemmelser i klubbens brug af kørselsgodtgørelse i en periode fra 2011 til foråret 2015. 

Middelfart har mulighed for at appellere sagen til Fodboldens Appelinstans inden for de næste 14 dage. 
 
Claus Thomsen understreger, at han ikke kender sagen med Middelfart G&BK i detaljer. Hvis sagen er, som Disciplinærinstans har beskrevet, er det en undtagelse i dansk divisionsfodbold, der har stor transparens om økonomi og i årevis har arbejdet for at forhindre økonomiske lovovertrædelser, forklarer han:

“Klubberne giver fuld opbakning til amatørbestemmelserne og andre regler for økonomi i divisionsklubberne. Det er afgørende for økonomien i professionel fodbold i Danmark og for klubbernes integritet og daglige drift. Derfor tager klubberne afstand fra overtrædelse af reglerne,” siger han og fortsætter: 

I dansk professionel fodbold har klubberne – udover den almindelige lovgivning – vedtaget en række regler og sanktioner for klubber, der overtræder reglerne. Det handler blandt andet om overtrædelse af amatørbestemmelserne, der kan give alt fra en påtale til fratagelse af point eller sågar udelukkelse. Derudover har 2. divisionsklubberne i denne sæson i fællesskab indført krav om at indrapportere økonomiske og ressource-forbrug, så der er størst mulig transparens i alle klubber, der deltager i divisionerne, forklarer Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen. 

“Skattelovgivning i krydsfeltet mellem virksomheder og foreninger er svært at håndtere for små organisationer og klubber, der har begrænsede - ofte frivillige - administrative ressourcer og måske nogle gange også skifter økonomiansvarlig lidt ofte. Derfor har vi i Divisionsforeningen de senere år arbejdet med en detaljeret rådgivning af klubberne, så de får god rådgivning og bedre kendskab til reglerne. Det har vi gjort i flere år og gør det fortsat,” siger han. 

Divisionsforeningens materiale er tilgængeligt på et særligt informationssite om skatteregler hos DBU: 
 
www.dbu.dk/Nyheder/2015/April/Nyt_skattesite 

Log ind