Stemningspulje skaber fest på lægterne
Tifoer, fanarrangementer og fælles nationalsang. Carlsbergs stemningspulje har det seneste år sat fokus på oplevelsen for de danske fans.
De er den berømte og uundværlige 12. mand, og deres opbakning på lægterne har kæmpe betydning for de danske landsholdsspillere.
Derfor indgik DBU og Carlsberg for et år siden et partnerskab om en stemningspulje dedikeret til at skabe de bedste rammer for de danske fans før, under og efter landskampene. Via stemningspuljen kan de danske fans søge om støtte til stemningsskabende aktiviteter.
Stemningspuljen støtter blandt andet tifoarbejdet til landskampene, som kulminerede med den flotte ”En For Alle, Alle for En”-tifo til landskampen mod Albanien. En tifo, som opnåede national og international omtale.
Stemning på lægterne
Der er i det hele taget arbejdet på at skabe bedre stemning til landskampene gennem et tættere samarbejde med Danske Fodbold Fanklubber, der både sikrer opbakning og involvering ved brug af megafoner og capoer.
Den koordinerede indsats betød eksempelvis, at det lykkedes at få hele Parken til at synge nationalmelodien sammen i det 87. minut, da landsholdet slog Serbien i juni.
Fanarrangementer
Stemningspuljen bliver også brugt til at skabe fanarrangementer, som gør hele oplevelsen omkring kampene bedre for fansene.
I sommer finansierede stemningspuljen fx en bådtur i Prag for de danske fans som optakt til U21-landsholdets EM-kamp mod Serbien, ligesom den har støttet Danmarks Fanambassade, der udvikler en fanguide samt arrangerer mødested og fælles march til stadion inden kampen mod Portugal i Braga d. 8. oktober.
Der er desuden blevet produceret en fire meter høj oppustelig Carlsberg Stemningsflaske, som medbringes på udebaneture og markerer mødestedet for de danske fans, så de samlet kan varme op til landsholdets kampe.
”Carlsbergs målsætning er at bidrage til at skabe fantastiske oplevelser for danske fodboldfans. Via Stemningspuljen har vi sammen med DBU det seneste år kunnet støtte op om et udvalg af de stemningsskabende aktiviteter, engagerede fans stabler på benene. Med stemningspuljen knyttes endnu tættere bånd mellem fodbold og fans - og den gode stemning stiger,” siger Peter Giacomello, sponsorchef hos Carlsberg Danmark
Han bakkes op af DBU's kommercielle direktør:
”Stemningen til landskampene er helt central for vores partnerskab med Carlsberg. Derfor har vi i fællesskab skabt Stemningspuljen med det mål at engagere landsholdets fans til at skabe stemning og dermed forbedre oplevelsen. Jeg synes allerede, at der er kommet rigtig mange gode tiltag ud af samarbejdet - ikke mindst den fantastiske tifo og kulisse til kampen mod Albanien. Og indtil videre kan vi ud fra vores fanundersøgelser se, at oplevelsen forbedres fra kamp til kamp,” siger Katja Moesgaard, kommerciel direktør i DBU.