Børneattester skal indhentes digitalt

Drop papirformatet og indhent børneattester på klubbens trænere og frivillige digitalt. Sådan lyder et nyt lovkrav fra den 1. november 2014.

Siden 1. april 2014 har det været muligt at indhente børneattester digitalt, men hvis din klub ikke er et digitalt forgangsbillede, kan det betale sig at sætte spurt på digitaliseringen.

I dag er det et lovkrav, at børneattesterne indhentes digitalt, og derved er det ikke længere muligt at anmode om børneattester i papirformat.

Læs alt om de digitale børneattester på politiets hjemmeside samt i DBU's webafsnit, der har samlet al relevant information om børneattester til fodboldklubber.

Spar tid med fem lette step

Med den digitale løsning kan du samle klubbens trænere og ledere og indhente op mod 50 børneattester på samme tid ved en simpel procedure.

Når du indhenter børneattester, skal du via foreningens CVR-nummer og NEM ID Erhverv logge på under politi.dk eller virk.dk.  

  1. Indtast navn og CPR nummer på den/de træner(e) eller leder(e), som børneattesten vedrører. 
  2. Send anmodningen via systemet til trænerens/lederens e-boks.
  3. Træneren/lederen har 14 dage til at besvare henvendelsen. 
  4. Træneren/lederen godkender samtykke til indhentelse af oplysninger i kriminalregistret via sit personlige NEM ID eller e-boks.
  5. Systemet behandler anmodningen og samtykket og sender herefter en erklæring til foreningen, som har sendt anmodningen. 

Der undgås således nogen form for ”papirgang” mellem forening og træner/leder, men systemet kræver pr. 1. november 2014, at trænere og ledere har en e-boks og er brugere af NEM ID for at en børneattest kan indhentes.

14 dages frist

Såfremt en træner/leder ikke besvarer henvendelse til sin e-boks inden 14 dage, vil systemet give en meddelelse tilbage til foreningen og meddele, at der ikke er givet samtykke.

Den pågældende træner/leder kan herefter ikke varetage opgaver med direkte kontakt til børn og unge under 15 år eller en opgave, hvor pågældende færdes fast blandt børn og unge under 15 år.

Privatpersoner kan ikke bestille børneattester på sig selv, og derfor er det en nødvendig arbejdsgang, at bestillingen foregår via fodboldklubben. 


Trin for trin – bestilling af digital børneattest
  1. Log ind med din NemID Erhverv
  2. Angiv årsag til bestilling af attesten
  3. Vælg om der skal bestilles en attest på en eller flere personer
  4. Angiv person(er), attesten bestilles på (navn og personnummer)
    A) Ved én person: Angiv personnummer og navn i de to felter.
    B) Ved flere personer: Der kan bestilles børneattester på op til 50 personer ad gangen. 
    Der skal angives ét personnummer og navn i hver linje i boksen. Det er muligt at kopiere oplysningerne ind fra et dokument i f.eks. Microsoft Excel eller Word.
  5. Angiv kontaktoplysninger og evt. rekvirent
  6. Gennemse bestillingen
  7. Underskriv med din NemID Erhverv
  8. Bestillingen sendes til politiet
  9. Udskriv evt. kvittering
  10. Der sendes anmodning om samtykke til den/de angivne person(er)
  11. Attesten bliver sendt til virksomhedens, myndighedens eller foreningens digitale postkasse
Bestil børneattest digitalt via dette link.

(Trinforklaringen er hentet fra politiets hjemmeside: www.politi.dk)


Læs mere

Børneattester bliver digitale (DBU-nyhed, 30. januar 2014)
Digitale børneattester fra i dag (DBU-nyhed, 1. april 2014)
Børneattester i fodbolden 
Politi.dk – børneattester

Log ind