Lektion 1

Tidsplan

Emne Varighed (min.)
Opsamling fra forrige uge  3
Tildeling af rosepartnere 2
Opvarmning 10
Fodboldfærdighed: Tæmninger 15
Småspil 10
Hjemmeopgave 2
Slutfløjt og afrunding 3


Opsamling fra forrige uge

Opgaven fra forrige uges lektion 1 var at spille forsvarer og angriber. Spørg eleverne ind til hvordan det er gået med at løse opgaven. Eksempler på spørgsmål:

  • Hvem fik du øvet med?
  • Hvordan kan det gøre dig til en bedre forsvarsspiller?
  • Kunne du bedst lide at være forsvarsspiller eller angriber?


Tildeling af rosepartnere

  • Del eleverne op i par, så de hver har en rosepartner.


Opvarmning

  • Opvarmningen består af de seks øvelser, som går igen i alle ugerne.
  • Du kan se videoer af alle opvarmningsøvelserne HER

Øvelse: Tæmninger

I denne øvelse skal eleverne lære hvordan man tæmmer en bold, og derefter øve det. Start med at vise eleverne hvordan man tæmmer bolde i forskellige højder (få evt. en elev til at hjælpe).

Tæmning af en bold, der kommer trillende langs jorden

  • Vurdér først boldens hastighed og retning.
  • Løft foden en lille smule fra jorden og drej den 90 grader, så indersiden peger imod bolden.
  • Giv bolden en blød landing ved først at føre foden mod bolden, og når bolden får kontakt med indersiden af foden, trækkes den lidt tilbage.
  • Forsøg at undgå, at bolden hopper væk fra foden.

Tæmning af en bold, der kommer hoppende hen over jorden

  • Her bruges som udgangspunkt samme teknik, men det er vigtigt at forudse, hvor højt over jorden bolden vil være, idet den når foden.

Når eleverne ved, hvordan man tæmmer bolde i forskellige højder, skal de øve det i grupper.

  • Opstil en bane, som består af en startkegle og en lille firkant dannet af kegler.
  • Eleven, der står forrest ved startkeglen, afleverer en bold langs jorden til eleven, der står i firkanten. Bolden tæmmes og spilles tilbage til den næste i køen.
  • Der roteres pladser konstant, så dén der lige har afleveret bolden, løber hen i firkanten og modtager en aflevering fra den næste i køen.
  • Det er vigtigt at eleven i firkanten tager sig god tid til at tæmme bolden ordentligt, inden den afleveres tilbage.

Småspil: Scoring i endezoner


Denne øvelse er et småspil, hvor der scores i endezoner frem for i mål

  • Opstil en bane på ca. 20x30 meter, med 3 meter brede endezoner i hver ende.
  • Det er kun det angribende hold, som må bevæge sig i endezonerne, så der må ikke være forsvarsspillere i disse.
  • Der scores ved at bolden spilles til en medspiller i en af endezonerne, som stopper bolden med foden. Herefter starter spillet igen så snart bolden spilles ud af endezonen.
  • Når bolden har været over midterlinjen, bestemmer det angribende hold frit, hvilken ende de vil score i.


Variationer

  • Hvis et af holdene fører stort, eller har bolden hovedparten af tiden, kan en ny regel
    være, at spilleren i endezonen i stedet skal spille til modstanderholdet, som skal forsøge
    at score i modsatte ende.
  • En anden variant kan være, at der ikke må scores i den samme ende to gange i træk.

Hjemmeopgave

  • Gå sammen med en ven, forælder eller søskende og spil aflever-tæm-aflever til hinanden uden at miste kontrol over bolden. I kan både øve bolde langs jorden og i luften.
  • Du kan også øve dig alene, ved at spille bolden op ad en mur.