Øvelsesbanken

Skoleøvelse: Jongleringsintro 1

Af Katrine Korsgaard Michelsen

Boldkontrol
Teknisk træning
1. berøring
Brugerøvelse
Spiller (selvtræning) Forælder (baghaveøvelser) Træner (træningsbanen)
9 til 12 år

Øvelsens navn: Jongleringsintro 1.

Video: Se filmklip af øvelsen i praksis.

Alderstrin: Indskoling, mellemtrin, udskoling.

Beskrivelse af øvelsen:
Denne øvelse har 4 step. Eleverne har hver én bold og står med den i hænderne. STEP1: Eleverne kaster bolden op i hovedhøjde og lander den på låret og tilbage i hænderne. Der skiftes mellem højre og venstre lår. STEP2: Eleverne kaster bolden op i hovedhøjde og lander den først på højre, så på venstre lår og tilbage i hænderne. STEP3: Eleverne kaster bolden op i hovedhøjde og lander den på foden og tilbage i hænderne. Der skiftes mellem højre og venstre fod. STEP4: Eleverne kaster bolden op i hovedhøjde og lander den først på højre, så på venstre fod og tilbage i hænderne. Øvelsen gentages.

Øvelsens formål – hvad de skal oplære for at få øvelsen til at lykkes:
Det handler om 1. berøringen. Jonglering er i princippet 1. berøring på 1. berøring. Det opøver elevernes evne til at kontrollere bolden, når den kommer til dem i luften.

Kompetenceområde, færdigheds- og vidensmål:
1. Alsidig idrætsudøvelse
• Boldbasis og boldspil
2. Idrætskultur og relationer
• Samarbejde og ansvar
• Sprog og skriftsprog
3. Krop, træning og trivsel
• Sundhed og trivsel
• Fysisk træning
• Krop og identitet

Udvikling/Differentieringsmuligheder

Der kan sættes alle mulige ekstra ting på. Eks. berøring med: Hoved, skulder, lår, knæ, hæl, inderside, yderside, vrist osv.

Rekvisitter:
1 bold pr. elev

Understøttende undervisning. Forslag til mulige tværfaglige sammenhænge:
• Biologi: Viden om hjerte- lungekredsløbet og påvirkningerne heraf. Aerob/anaerob træning. Blodets iltmætning. Viden om koordinationstræning.
• Samfundsfag: Fodboldens historie, Organisationslære om FIFA, UEFA, DIF, DBU, fodboldens betydning i fattige lande…
• Matematik: Pulsmåling
• Hjemkundskab: Kost, energiindhold
Fodbold og bevægelse:
Power pauser: Ja
Almen udvikling: Ja
Nemt at sætte op, nemt at afvikle uden voksenindblanding. Høj puls, intervaltræning.
”Brænder masser af krudt af”. Kan også bruges i skolegården.