Lektion 2

Tidsplan

Introduktion 6
Klappeseance 2
Opvarmning og aktivitet 20
Diskussion 8
Opsummering af ugens sundhedsbudskab 3
'Spil fair' opgave 2
Afrunding og afslutning 4


Introduktion til lektionen

  • Fortæl eleverne, at de bliver introduceret til vigtige sundhedsbudskaber i den anden
    lektion i hver ”11 for Health”-uge, og at de derigennem vil lære, hvordan de kan forbedre
    deres sundhed.
  • Opvarmning er en gradvis fysisk og psykisk tilpasning af kroppen til den efterfølgende
    aktivitet. Formålet med opvarmning er at øge præstationsevnen og nedsætte risikoen
    for skader.
  • Opvarmningsprogrammet, som de skal lave i hver ”11 for Health”-uge, nedsætter skadesrisikoen med 40%.
  • Fodbold med småspil på små baner i hold á 3-4 spillere giver mange berøringer til alle,
    en høj succesrate samt høj puls (mindst 170 slag/min.).
  • Træning med høj puls mindst 30 minutter tre gange ugentligt forbedrer den fysiske
    form, og forebygger risikoen for livsstilssygdomme som hjertesygdomme, diabetes og
    fedme. Dertil kommer mere energi, bedre søvn og større koncentrationsevne i skolen.


Klappeseance

  • Fortæl eleverne, at et ‘klap’ kan være en god måde at fejre eksempelvis succeser på.
  • Ugens klap udføres som følger: ”klap-klap, klap-klap-klap og råb ”Spil fodbold”.
  • Vis ugens klap, og udfør det derefter sammen med eleverne.

Opvarmning

  • Inddel eleverne i grupper af fire.
  • Spil 3 mod 1 på et lille område uden mål.
  • Hvis eleven, der er alene, får fat i bolden, bytter han/hun med en af de andre - alternativt
    byttes der efter ca. ét minut.
  • Eleverne skal fokusere på at tilbyde sig til den, der har bolden.


Øvelse: Småspil

  • Inddel så vidt muligt eleverne på jævnbyrdige hold á 3-4 spillere, og gerne med lige
    mange drenge og piger på hvert hold.
  • Ved brug af kegler stilles det antal fodboldbaner op, der passer til antallet af hold. Brug
    evt. kegler som mål i hver ende af banen.
  • Holdene spiller i 5-10 min. Derefter byttes modstander.
  • Du bør opfordre eleverne til at spille fodbold, spille fair og have det sjovt.


Diskussion

Stil eleverne spørgsmål til dagens lektion, eksempelvis:

  • Hvorfor er det vigtigt at varme op?
    Svar: Forbereder musklerne og reducerer risikoen for skader.
  • Hvordan havde du det, efter at I havde spillet?
    Svar: Forpustet, træt, trætte ben, frisk i hovedet.
  • Hvorfor er det godt at træne?
    Svar: Sundt, sænker blodtrykket, værner om vægten.


Opsummering af lektionens sundhedsbudskab

  • Opvarmning forbereder musklerne til fysisk aktivitet og nedsætter risikoen for skader. 
  • Ønsker du som underviser at læse mere om hvad opvarmning gør for kroppen, kan du gøre det i  ’Informationsark uge 1’ som tilgås HER
  • Fodbold i form af spil på små baner (f.eks. 3v3 eller 4v4) giver mange boldberøringer til
    alle samt en høj puls på mindst 170 slag/min.
  • Træning med høj puls mindst 30 min. tre gange om ugen er effektiv træning, som
    forbedrer din form og gør dig sundere.