Tidlig specialisering

OPBYGNING OG VORES FORVENTNINGER TIL DIG

ÆNDRET 20.01: INDLEDNING + DEFINITIONER + MOTIVATION + HOVEDTEKST + UNDERSØGELSE

Området indledes med 2 definitioner, efterfølgende præsenteres motivation samt hovedtekst og der afsluttes med schweizisk undersøgelse.

Vi forventer at du har forberedt definitioner + motivation + hovedtekst + undersøgelsen.

 

SUPPLERENDE OM SELEKTION

Under hovedteksten finder du en supplerende boks.

Indholdet i boksen supplerer med viden eller/og input fra den hverdag man møder.

Formålet er at perspektivere og nuancere vidensområdet yderligere.

Vi forventer ikke, at alle har forberedt indholdet i den supplerende boks.

 

INDLEDNING - TIDLIG SPECIALISERING

I debatten om gode børnemiljøer er tidlig specialisering et af de områder der oftest deler viden, holdninger og meninger.

Tidlig specialisering bliver meget nemt til enten/eller.
En slags veto, sort/hvid, som grundlag for hvor tidligt barnet kan/skal/må starte med een hovedidræt vs. flere idrætter i en periode, osv.

I Forberedelsen ønsker vi at nuancere sort vs. hvid, og rette tidlig specialisering mod

  • Hvornår man starter.
  • Hvad man laver. 

Denne "ligning" kan du læse mere om i hovedteksten samt i artiklen "Talentudvikling eller talentafvikling? Hvordan skaber vi et fundament, der betaler sig på den lange bane?" som du skal forberede i vidensområdet om gode børnemiljøer.

 

DEFINITIONER

For at understøtte ligningen har vi fundet frem til følgende 2 definitioner.

TIDLIG SPECIALISERING

”…starting in the primary sport during childhood (5 to 12 years of age), starting in a talent development programme in childhood, and during that period engaging in one sport only, or at least primarily (Baker, Cobley, & Fraser-Thomas, 2009), Moreover, early specialization involves engaging in a relatively high volume and intensity of training in that sport, as well as in competition in that sport through tournaments, matches and/or leagues (Baker et al, 2009)” (cited from Ford and Williams, 2017, p. 117)

 

EARLY DIVERSIFICATION

”…engaging in a number of different sports during childhood in mainly informal, but also formal settings, with late or delayed specialization into formal activity in a single primary sport in adolecence (Côté, Baker, & Abernethy, 2007)” (cited from Ford and Williams, 2017, p. 117)

 

MOTIVATION

Når der debatteres og arbejdes ud fra tidlig specialisering, med spilleren i centrum, kommer man ikke uden om at kende og forholde sig til (spillerens) motivation.
Sagt dybere: "Hvad er meningsfuldt for den enkelte børnespiller?" - "Hvad driver den enkelte børnespiller?".

 

VI HAR UDVALGT FØLGENDE TEKST OM MOTIVATION
Den er et kapitel fra bogen "Idrættens værdier og kultur: teori og praksis" udgivet i 2014 af forlaget KvaN.

Klik HER

PS: Hele bogen kan findes i boksen med supplerende materiale.

 

HOVEDTEKST

NEDENFOR FINDER DU HOVEDTEKSTEN OM TIDLIG SPECIALISERING

Teksten omhandler veje til elite, men er relevant for tidlig specialisering i alle børnemiljøer.

Alle børnemiljøer er fundamentet for den senere elite- og breddespiller.
Derfor taler vi ikke om elite eller bredde i fremtidens børnemiljøer.
Derfor er teksten relevant for de enkelte børnemiljøer de danske fodboldklubber vælger at skabe.

BEMÆRK Det er teksten "Veje til elite - specialiseringsprocesser blandt danske eliteudøvere" du skal forberede.

PS: De øvrige tekster kan forberedes som supplerende materiale (se også: den supplerende boks).

Klik HER

 

TILFØJET D. 20.01: UNDERSØGELSE

SCHWEIZISK UNDERSØGELSE AF TIDLIG SPECIALISERING.

Vi er bevidste om at det sandsynligvis ikke er alle, der vant til at læse akademiske undersøgelser.

Nedenstående undersøgelse fra Schweiz er dog så vigtig, så vi alligevel tillader os at lade den være en del af den forventede forberedelse.

Klik HER