Hverdagen på mange af landets folkeskoler er fyldt med kladdehæfter, klapsammenmadder og kastanjefarvede katedre. Men på nogle skoler er fodbold kommet på skoleskemaet. Og det er med stor succes. Det sker, når fodboldforløbet ’11 for Health’ i 11 uger rykker undervisningen fra klasselokalerne og ud på græstæppet. ’11 for Health’ er et samarbejde mellem Syddansk Universitet og DBU.

På Bergendals Allé i den sydlige del af Odense ligger Tingløkkeskolen. Her er fodbold i undervisningsform kommet ind blandt matematik- og historietimerne. Skolen har nemlig siden 2017 været en del af ’11 for Health’, hvor mere end 10 klasser har stiftet bekendtskab med fodbold og sundhed som en aktiv del af undervisningen.

Lars Black, der er skolepædagog og en af de ansvarlige for ´11 for Health’ på Tingløkkeskolen, fortæller, at det har været nemt at komme i gang med forløbet:

”Det, der er rigtig godt, er selve konceptet, der er så skræddersyet. Og det synes jeg er rigtig, rigtig fedt. Du skal ikke have nogle kundskaber på forhånd. Du skal ikke have haft noget med fodbold at gøre eller være idrætslærer. Du kan komme lige fra højre, og så passer det til dig,” fortæller Lars Black.

Sjovt at spille fodbold i skolen
Zahra Ibrahim Al-Atti fra 7.A på Tingløkkeskolen er en af de piger, der har været en del af ’11 for Health’-forløbet. Det var to år siden, da hun sammen med sine klassekammerater gik i 5. klasse. Og netop dét at have fodbold på skoleskemaet var en anderledes oplevelse for Zahra:

”For mig var det rigtig sjovt og nyt, fordi jeg har aldrig gået til nogen sport før. Så det var næsten som at gå til en sport, bare med flere personer og mange, man kender.”

Både Lars og Zahra fortæller, at forløbet har været med til at blande pigerne og drengene i klassen, når de har fået noget nyt at være fælles om. Derfor kan Zahra også mærke, at forløbet har gjort en forskel i klassen:

”Det var sjovt at være sammen med sine venner. Vi lærte hinanden bedre at kende, og vi var mere sammen hele klassen i frikvartererne, hvor vi også spillede fodbold sammen,” siger Zahra Ibrahim Al-Atti.

En af de største undersøgelser nogensinde
’11 for Health’ er et forløb designet til mellemtrinnets årgange, som omfatter elever fra 4. til 6. klasse. Forløbet sætter i 11 uger fodboldfællesskabet på skemaet to skoletimer om ugen, hvor eleverne til træningerne lærer om sundhed og trivsel, mens de får trænet holdånd og driblinger.

Nu har en ny, stor undersøgelse med over 3.000 deltagere vist, at forløbet er meget populært hos både piger og drenge. Overordnet viser resultaterne, at eleverne får et positivt udbytte, samt at det gennemsnitligt blot er én ud af 25 elever, der har haft en negativ oplevelse med forløbet.

”De første resultater fra den landsdækkende storskalaundersøgelse viser, at 11 uger med sundhedsundervisning på fodboldbanen er populært og har en positiv effekt på social trivsel hos piger og drenge, og også virker fremmende på pigers fysiske trivsel,” forklarer Peter Krustrup, der er professor ved SDU’s Institut for Idræt og Biomekanik.

Betegnelsen fysisk trivsel vil sige, at man føler sig godt tilpas, har et godt generelt helbred og er fysisk aktiv.

Undersøgelsen er en af de største, der nogensinde er lavet af sin art. 109 skoler fordelt på 62 forskellige kommuner har bidraget med tests og spørgeskemasvar. Det særlige ved denne undersøgelse er, at den viser, at den fysiske trivsel er steget mere blandt de deltagende piger end hos drenge. Ikke mindst hos de piger, der aldrig har prøvet at spille klubfodbold.

Det er ny, interessant viden, som understreger at dette fodboldkoncept har en god virkning på både fysisk form, trivsel og læring for de mange. Netop derfor kan vi konkludere at ’11 for Health’ er et velegnet forløb til danske skoler, fortæller Peter Krustrup.

På landsplan har foreløbig 20.000 børn været en del af ’11 for Health’, hvor mere end 400 folkeskoler i 80 kommuner har haft fodbolden på skemaet. Det er netop nu muligt at tilmelde din skole til næste skoleårs ’11 for Health’-forløb, som du kan læse mere om her. Programmet tager højde for, hvis COVID-19 kommer til at påvirke næste skoleår.

Hvis du ønsker at læse nærmere om undersøgelse, kan du finde den her